Bläckfiskens sugkoppar är bara ett exempel på biologi som forskare inspirerats av för att få fram nya tekniska lösningar. Se fler exempel i videon. Foto: Storyblocks / SVT / Bristol University

Bläckfisken hjälper forskare att få fram smartare robotar

Bläckfisken kan suga fast sig i en bergvägg och släppa taget lika lätt. Nu har forskare lyckats härma bläckfiskens sugkoppar för att använda dem på robotar.

– Det är ett smart sätt att lyfta saker med sug, säger Marcus Björling vid Luleå tekniska universitet.

Bläckfiskens mjuka membran gör att de lätt kan greppa många olika typer av föremål. Det här är en teknik som bläckfisken har utvecklat under flera hundra miljoner år av evolution och som nu inspirerar forskare vid universitetet i Bristol.

Resultatet är en artificiell sugkopp som kan användas på robotarmar.

– Dagens industrirobotar använder luftpumpar för att generera sugkraft, men de är energikrävande och låter väldigt mycket. Men naturen visar oss helt andra sätt, säger robotforskaren Tianqi Yue i ett pressmeddelande.

Bläckfiskarnas slem

Han och hans kollegor har analyserat slemmet som produceras i bläckfiskarnas sugkoppar. Studien presenteras i tidskriften PNAS.

– Vi fann att de är skickliga på att utnyttja det här slemmet tillsammans med sina muskler för att kontrollera sugförmågan, säger Tianqi Yue.

Kan användas av industrirobotar

I stället för slem använder forskarna vatten som hjälper till att täta kontakten mellan sugkoppen och föremålet den ska fästa vid.

För att få sugkoppen att släppa taget så drar man tillbaka vätskan. Ytan blir torr och sugkoppen lossnar.

– Det finns en del sugkoppar på marknaden redan idag – men de är generellt alldeles för stela för att vara lika effektiva som bläckfiskens, säger Marcus Björling som forskar på maskinelement vid Luleå tekniska universitet.

Att härma naturen

Att inspireras av hur djur och växter har löst problem är ett forskningsområde som kallas för biomimetik. Andra exempel på det är inspiration från lotusblommans blad som inte blir blöta, eller geckoödlans fötter som är fyllda av fina hårstrån som gör att de kan gå på väggar.