Forskare har hittat grodfossil på Antarktis som avslöjar att det fanns grodor här för 40 miljoner år sedan. Då var det mycket fuktigare och varmare än i dag. Foto: Naturhistoriska riksmuseet

Första grodan hittad på Antarktis

Svensk forskare har upptäckt fossil av en modern groda på Antarktis. Den har sina närmaste nu levande släktingar i de chilenska Anderna, men har även släktingar i Australien. Det visar att de tre kontinenterna satt ihop för 40 miljoner år sedan.

Två små fossilerade ben, ett från skallen och ett höftben visar nu för första gången att det har funnits grodor på Antarktis. De levde för 40 miljoner år sedan i ett klimat som var mycket varmare än vad det är idag.

– Det är två pyttesmå benbitar av en groda, och det visar att grodor har funnits på jordens alla kontinenter, säger Thomas Mörs som är paleontolog vid Naturhistoriska riksmuseet.

Släktingar i Sydamerika

Thomas Mörs gjorde upptäckten tillsammans med en grupp argentinska och schweiziska paleontologer på den antarktiska ön Seymour och de presenterar sina resultat i veckans Scientific Reports.

Grodan tillhör familjen Calyptocephalellidae och har sina närmaste nu levande släktingar i de chilenska Anderna. Där är det nu ungefär samma klimat som det var på den ön Seymour för 40 miljoner år sedan. Under den kallaste månaden var det då i genomsnitt 4 grader varmt och under den varmaste 14 grader varmt.

Del av superkontinent

Dessutom har grodan också nu levande släktingar i Australien.

– För 40 miljoner år sedan var Antarktis en del av kontinenten Gondwana som då bestod av Sydamerika, Antarktis och Australien, säger Thomas Mörs.

På den antarktiska ön har paleontologer också funnit fossil från pungdjur och frön från näckrosor och trädet sydbok som trivs i fuktiga miljöer.

Kallblodiga djur

Grodorna på Seymour levde några miljoner år innan Antarktis kyldes ner och blev helt istäckt.

– Vi vet att det då fanns glaciärer på bergstopparna, men det var ändå tillräckligt varmt för att kallblodiga djur som grodor skulle kunna trivas, säger han.

Idag är ön Seymour en kall och blåsig plats. Djurlivet är inte lika mångfacetterat som för 40 miljoner år sen, men de djur som fortfarande bor kvar brukar hälsa på.

– Pingvinerna kommer och tittar på oss när vi arbetar. De är väldigt nyfikna, säger Thomas Mörs.