Genombrott i hjärncancerforskningen

De flesta av hjärnans alla celler kan omvandlas till cancerceller. Det har forskare nu slagit fast, och det öppnar upp för nya sätt att behandla hjärntumörer.

Det har länge varit oklart hur cancerceller i hjärnan bildas, och innan man vet det är det svårt att hitta bra sätt att behandla hjärntumörer. Men det kan nu vara på väg att ändras.

– Den här nya studien visar att speciella cancergener skulle kunna omvandla normala celler till att bli tumörbildande celler och att det skulle kunna ske var som helst i hjärnan, säger Monica Nistér, professor i patologi vid Karolinska institutet.

Studie på möss

Det hon pratar är en studie på möss som amerikanska forskare har gjort. Forskarna bakom studien har lyckats visa hur en ”fullvuxen” och färdigutvecklad nervcell i hjärnan kan ta omvägen via en stamcell och bli till en elakartad cancercell.

Det handlar om att några enstaka gener som orsakar cancer får den fullvuxna nervcell att ta ett steg tillbaka i utveckling och bli en stamcell – en cell som kan bli nästan vilken typ av cell som helst. Men istället för att bli något positivt, som en ny hjärncell, så blir den i det här fallet en cancercell, som i sin tur skapar fler cancerceller.

– Det här är en mycket intressant studie, av genombrottskaraktär till och med, säger Monica Nistér.

Kan rikta in nya behandlingsmetoder

Enligt henne innebär resultaten att man nu vet mycket mera om vilken sorts mekanismer man ska rikta in sig på för att utveckla ny behandling.

– Det är svårt att säga exakt hur lång tid det kommer att ta innan vi når nya sätt att behandla hjärntumörer, men med de här resultaten är vi närmare den möjligheten.

– Nästa steg blir nu att undersöka hur de omvandlade tumörcellerna skiljer sig från normala omogna celler i hjärnan som inte blir till tumörceller.

”Väl genomförd grundforskning”

Alla cancerforskare är dock inte lika exalterade.

– Det här är väl genomförd cancergrundforskning – en pusselbit i ett långsiktigt arbete – men jag ser inga nya uppslag till mediciner runt hörnet tyvärr. Men det är intressant, och det finns dessutom tydliga kopplingar till årets Nobelpris i medicin, säger Bengt Westermark, professor i tumörbiologi vid Uppsala universitet.

Nobelpriset gick till forskning som visar att det går att programmera om  ”fullvuxna” celler till att bli stamceller, som sedan har förmågan att bli nästan vilken typ av cell som helst. Det är precis det här som de ondsinta cancergenerna gör av sig själv för att bilda tumörer.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Science.