Forskare har identifierat gener som bland annat ligger bakom giraffens långa hals och snabba blodcirkulation. Foto: TT

Giraffens gener förklarar konstig kropp med avlång knopp

Förändrade miljöförhållanden gjorde att giraffen utvecklades till en fem meter lång sprinter med en turboblodcirkulation. Nu är genetiken bakom detta avslöjad.

Amerikanska forskare har jämför giraffens gener med den närmaste släktingen, okapin, för att få en förklaring till hur giraffen utvecklat sina speciella egenskaper. Det inkluderar den långa halsen och förmågan att springa 60 kilometer i timmen.

Jämförelsen visar att giraffen har 70 gener som skiljer sig från okapin. Några av dessa gener har bland annat utvecklat giraffens långa ben och hals.

Okapins gener är väldigt lika giraffens eftersom okapin och giraffen hade en gemensam förfader för 11-12 miljoner år sedan, en relativt kort tid på en evolutionär tidsskala.

– Trots deras nära evolutionära släktskap ser okapin mer ut som en zebra och saknar giraffens längd och unika blodcirkulation. Därför är okapin lämplig till en jämförelse för att identifiera generna som ligger bakom giraffens utveckling, säger Doug Cavener som är en av forskarna bakom studien.

Tål giftiga löv

Det forskarna såg när de granskade giraffernas gener var de unika egenskaper som möjliggör den mycket speciella kroppen.

Den långa halsen och långa benen möjliggörs av en utvidgad halskota och utvidgad benstruktur.

Andra gener som forskarna hittade var de som styr ämnesomsättningen. Dessa gör det möjligt för giraffen att äta näringsrika acaialöv och frökapslar som är giftiga för andra djur.

Högt blodtryck

De gener som forskarna tror är avgörande för hur den avlånga kroppen verkligen kan fungera, styr blodtrycket och blodkärlens uppbyggnad.

Giraffen har ett väldigt högt blodtryck för att den ska klara av att snabbt pumpa blod fem meter upp från benen till hjärnan. Därför har giraffen utvecklat väldigt tjocka blodkärl som klarar av det höga trycket.

Blodcirkulationen är även anpassad till en snabb sänkning av blodtrycket om giraffen böjer sig ner för att dricka. Det långa nervsystemet kräver även snabba nervimpulser.

Forskarna hoppas att deras genkartläggnings ska rikta uppmärksamhet till giraffens utsatta situation. Under de 15 senaste åren har populationen minskat med 40 procent.

Studien publiceras i tidskriften Nature communications.

Visa

Agaba et al, Giraffe genome sequence reveals clues to its unique morphology and physiology(2016) http://dx.doi.org/10.1038/ncomms11519

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play