Forskare har identifierat gener som bland annat ligger bakom giraffens långa hals och snabba blodcirkulation. Foto: TT

Giraffens gener förklarar konstig kropp med avlång knopp

Förändrade miljöförhållanden gjorde att giraffen utvecklades till en fem meter lång sprinter med en turboblodcirkulation. Nu är genetiken bakom detta avslöjad.

Amerikanska forskare har jämför giraffens gener med den närmastesläktingen, okapin, för att få en förklaring till hur giraffenutvecklat sina speciella egenskaper. Det inkluderar den långahalsen och förmågan att springa 60 kilometer i timmen.

Jämförelsen visar att giraffen har 70 gener som skiljer sig frånokapin. Några av dessa gener har bland annat utvecklat giraffens långa ben och hals.

Okapins gener är väldigt lika giraffens eftersomokapin och giraffen hade en gemensam förfader för 11-12 miljoner årsedan, en relativt kort tid på en evolutionär tidsskala.

–Trotsderas nära evolutionära släktskap ser okapin mer ut som en zebraoch saknar giraffens längd och unika blodcirkulation. Därför ärokapin lämplig till en jämförelse för att identifiera generna somligger bakom giraffens utveckling, säger Doug Cavener som är en avforskarna bakom studien.

Tål giftiga löv

Det forskarna såg när de granskade giraffernas gener var de unika egenskaper sommöjliggör den mycket speciella kroppen.

Den långa halsen och långa benen möjliggörs av en utvidgad halskota och utvidgadbenstruktur.

Andra gener som forskarna hittade var de som styrämnesomsättningen. Dessa gör det möjligt för giraffen att ätanäringsrika acaialöv och frökapslar som är giftiga för andra djur.

Högt blodtryck

De gener som forskarna tror är avgörande för hur denavlånga kroppen verkligen kan fungera, styr blodtrycket ochblodkärlens uppbyggnad.

Giraffen har ett väldigt högt blodtryck föratt den ska klara av att snabbt pumpa blod fem meter upp från benentill hjärnan. Därför har giraffen utvecklat väldigt tjocka blodkärl som klarar av det höga trycket.

Blodcirkulationen är ävenanpassad till en snabb sänkning av blodtrycket om giraffen böjersig ner för att dricka. Det långa nervsystemet kräver även snabbanervimpulser.

Forskarna hoppas att deras genkartläggnings ska riktauppmärksamhet till giraffens utsatta situation. Under de 15 senasteåren har populationen minskat med 40 procent.

Studien publiceras i tidskriften Nature communications.

Agaba et al, Giraffe genome sequence reveals clues to its unique morphology andphysiology(2016)http://dx.doi.org/10.1038/ncomms11519