Foto: Claudio Bresciani/TT

Ha kul när du tränar – slipp sötsug

Uppdaterad
Publicerad

Att vilja unna sig något gott efter ett träningspass kan många känna igen sig i. Men om du tycker träningen är rolig väljer du oftare ett nyttigare alternativ än om du tycker den är tråkig.

En forskartrio på Cornell University i delstaten New York frågade ett par hundra joggare efter de hade sprungit ett lopp på 5-10 kilometer hur kul de hade haft under löpturen. Sedan erbjöd de joggarna att välja mellan en chokladkaka och en energikaka av müsli.

Det visade sig att en större del av de som hade haft roligt under loppet valde det nyttigare alternativet i jämförelse med de som såg springturen som tråkig.

Vill ha belöning

Förklaringen till varför de som tyckte att löpningen var tråkig till större del valde chokladkakan beror på kroppens hormoner och vårt belöningssystem, enligt Mikhail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna.

– Allt vi gör gör vi för att få belöning och det kan man få på olika sätt. Njutningen du inte får på något annat sätt får man genom att välja socker helt enkelt, säger han.

Den amerikanska forskartrion är inne på samma spår. För dem finns det bara ett sätt att minska sötsuget efter träning – byt träningsform eller försök hitta sätt att göra den rolig.

Fakta

Fakta: Sötsugsundersökningen

Tre olika undersökningar genomfördes för att se om rolig träning ger mindre sötsug.

I en av undersökningarna ombads 40-talet deltagare att ta en halvtimmes promenad där hälften fick tro att det var träning de utförde, andra hälften trodde att de testade hur en viss musik passade till promenaden.

Efteråt blev deltagarna erbjudna lunch. Båda grupperna tog lika stora portioner av pasta, sås och gröna bönor till lunch. Däremot valde de som sett promenaden som träning att ta större portioner av efterrätten och fick därför i sig fler kalorier och mer socker.

Båda grupperna hade samma uppfattning om kaloriförbränningen under promenaden. Forskarna drog slutsatsen att belöningssystemet skilde sig åt beroende på hur man sett på upplevelsen.

Källa: Cornell University Food & Brand Lab (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.