Forskare har gjort rum med elektromagnetiska fält som driver alla apparater och lampor med ström. Foto: University of Tokyo

Helt rum med trådlös el testas

Dags att ta farväl av sladdar? Med hjälp av tredimensionella magnetfält kan japanska och amerikanska forskare överföra el med en effekt på upp till 50 watt trådlöst i ett nio kvadratmeter stort rum.

Rummet är byggt av aluminiumväggar och en kopparstolpe i mitten med kondensatorer. Forskarna skickade induktionsström i väggarna med en särskild frekvens och skapade då tredimensionella magnetfält i rummet som kan tända lampor, driva fläktar och ladda mobiler på flera meters håll utan att störas av människor eller möbler. Dagens trådlösa laddning kräver ofta en docka eller laddplatta som apparaten placeras intill.

Tesla visade vägen för 130 år sen

Redan 1891 visade uppfinnaren Nikola Tesla i USA hur elektricitet kan överföras genom luften och tända lampor, men energiförlusterna var för stora så kraftledningarna vann. I det nya experimentrummet är verkningsgraden minst 50 procent på strömöverföringen nästan överallt i rummet (98 procent).

Kan ge ström till konstgjorda hjärtan

Forskarna tror att tekniken kan användas för särskilda laddrum, sladdlösa fabriker eller för inopererade medicinska apparater. Mätningar visar att den elektromagnetiska strålningen i rummet aldrig går över de värden som den amerikanska myndigheten FCC anser kan innebära en hälsorisk enligt studien publicerad i Nature electronics.

Dyr teknik att bygga in i hus

– Det är inte värt det. Tekniken är för komplicerad och dyr, anser Yujing Liu som är professor i elkraftteknik vid Chalmers om det nya rummet.

Yujing Liu tycker att trådlös strömöverföring ska användas där det inte redan finns bra och billiga sladd- och batterialternativ. Själv forskar han på sladdfri snabbladdning av eldrivna vägfärjor. Hetast just nu är annars elmotorvägar där elfordon kan laddas trådlöst under färd.

Se i videon hur det går till när mobiler och lampor får ström genom luften.