Alla människor bär på den cancerskyddande bakterien. Foto: UC San Diego Health

Hudbakterie skyddar mot cancer

Inte alla bakterier är farliga. En ny studie visar att en av våra vanligaste hudbakterier kan hämma tillväxten av hudcancer.

– Det är roligt att bakteriers gynnsamma effekter får uppmärksamhet, säger Rolf Lood, forskare inom experimentell infektionsmedicin vid Lunds universitet.

Det är hudläkare från UC San Diego School of Medicine som har undersökt en bakterie som är vanlig på människans hud.

Hudbakterien (Staphylococcus epidermidis) skapar en molekyl som förhindrar både utvecklingen och spridningen av tumörceller i huden. En molekyl som kallas för 6-HAP.

Hämmar cancer

Hudläkarna undersökte den här cancerskyddande molekylen genom att utsätta möss för cancerframkallande ljusstrålning. De möss som saknade 6-HAP på sitt skinn utvecklade tumörer, medan de som hade molekylen klarade sig.

Man provade även att injicera möss som redan hade tumörer med 6-HAP-molekylen, varannan dag under två veckor. En behandling som dämpade tumörernas storlek med upp till 50 procent.

Insjuknade senare

Rolf Lood tycker att resultaten är spännande, men att det troligtvis inte kommer att betyda en revolution för cancermediciner.

– Det här handlar egentligen om en fördröjning, vilket såklart är positivt om man lyckas med det på människor också. Men mössen blev fortfarande lika sjuka. Det tog bara mycket längre tid.

Bakterier och bakterier

Vidare hävdar Rolf Lood att det kan finnas problem om man skulle testa den här behandlingen på människor. Hudläkarna i studien undersökte enbart hur hudbakterien kunde hämma cancerceller, men inte hur den skulle påverka och påverkas av andra bakterier.

– Vi har tusentals bakterier på vår hud, så frågan är hur denna bakterie skulle bete sig tillsammans med alla andra. Men läxan här är att hudbakterier kan vara bra för oss.

Hudläkarna bakom studien menar att deras undersökning är ännu ett bevis på att människans hudflora är viktig för vår hälsa. Men också att det kommer att krävas vidare forskning för att undersöka hudbakterien och dess cancerskyddande egenskaper.

– Långt ifrån alla bakterier orsakar sjukdomar, så det är väldigt bra att de lyfter den här sortens forskning. säger Rolf Lood.