Hungriga humlor får blommorna att blomma

Hungriga humlor har kommit på ett sätt att få växter att slå ut i blom flera veckor i förväg. De gör hål i bladen och triggar på så vis blomningen, visar ny forskning. Spela videon ovan för att se hur de gör.

Humlornas diet består av söt nektar och proteinrik pollen. Men ibland är det ont om blommor bland växtligheten. Då surrar hungriga humlor omkring bland de gröna bladen utan några blommor att pollinera.

Märkligt beteende

Insektsforskare i schweiziska Zürich observerade ett märkligt beteende hos de här humlorna. De använder sin tunga och snabel för att göra stora hål i bladen

Forskarna gjorde ett experiment med humlekolonier som inte hade fått äta pollen på ett tag och placerade dem bland unga tomat- och svartsenapsplantor.

Blommar tidigare

De hungriga humlorna bet hål i bladen och det beteendet fick växterna att börja blomma upp till en månad tidigare jämfört med de växter som inte fick besök av humlor.

Humlor som däremot hade fått pollen att äta uppvisade inte samma beteende, vilket tyder på att beteendet uppstår först när de är i behov av blommor, visar forskarna som har publicerat sin upptäckt i veckans Science

– Vilken rolig studie! Den visar att humlorna kan påverka blomningen, säger Lina Herbertsson som är insektsforskare på Lunds universitet.

Rakbladshål gav svagare effekt

I experimentet hade man också en grupp växter där forskarna med hjälp av ett rakblad orsakade samma mekaniska skada på bladen som humlorna gjorde. De växterna började också blomma tidigare än vanligt, men inte lika tidigt som de som blivit bitna av humlor.

Humlornas närvaro gör alltså någonting mer med växterna. Om de sprutar in, eller suger ut något vet forskarna ännu inte.

– Det finns ingen logik i hur det här fungerar, humlor har förmåga att lära sig vissa orsak-verkan-samband, men de tuggade växterna började inte blomma förrän mellan fem och 50 dagar efter tuggandet. Det är lång tid för en humla som ju bara lever några veckor, säger Lina Herbertsson.

Sötare nektar

Det här är inte första gången en studie visar att samspelet mellan humlor och de växter de pollinerar är komplext. Tidigare har en grupp israeliska forskare visat att humlornas brummande får blommorna att producera extra söt nektar.

– När humlorna brummar i närheten av blommorna börjar kronbladen vibrera i en viss frekvens och på bara några minuter ökade mängden socker i blommornas nektar, säger Lina Herbertsson.