Den ullhåriga mammuten levde isolerad på Wrangels ö i 6000 år innan den dog ut. Foto: Wikimedia Commons / Flying Puffin

Inavlade mammutar hade uselt immunförsvar

På grund av inavel fick mammutarna ett sämre immunförsvar menar svenska forskare i en ny studie. Det kan ha orsakat mammutarnas utdöd.

De sista mammutarna levde på Wrangels ö utanför Sibirien för 4000 år sedan. Från början blev mammutarna isolerade där på grund av klimatförändringar och havsnivåhöjning i slutet av den senaste istiden för 10500 år sedan.

Forskare från Naturhistoriska riksmuseet har undersökt förändringarna i den genetiska variationen hos mammutarna före och efter isoleringen på ön.

De har kommit fram till att mammutarna på grund av inavel tappade bort genetisk variation i en gen som spelar en viktig roll i immunförsvaret.

– Vi kan inte säga konkret om det försämrade immunsystemet ledde till att mammutarna drabbades av sjukdomar. Men vi vet att sämre immunförsvar leder till sämre motståndskraft mot sjukdomar, säger Love Dalén, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet och en av forskarna bakom studien.

Drastisk populationskrasch

Mammutarna minskade från flera tiotusental till endast ett tusental individer under isoleringen. Det är fortfarande oklart vad som ledde till att antalet minskade så mycket.

Studien visar ändå hur svårt det kan vara för små populationer att anpassa sig till förändringar i omgivningen.

I små populationer uppstår det ibland genetiska varianter som är skadliga för bäraren men som blir kvar ändå. Normalt rensas dessa skadliga gener naturligt bort.

– Det finns exempel på djurarter som lyckas behålla sitt immunförsvar trots att de är väldigt få i antal. Därför är det spännande att mammuten inte lyckats behålla sitt immunförsvar till skillnad från andra djur, säger Love Dalén.

Forskningen om mammutarnas gener kommer att fortsätta vid Naturhistoriska riksmuseet.

– Vi kan förvänta oss av kommande studier att vi hittar flera sådana skadliga genvarianter som inte försvinner naturligt. Hittar vi dem skulle det kunna vara ett tecken på att mammuten dog ut pågrund av det försämrade immunförsvaret, säger Love Dalén.

Studien publiceras i tidskriften Scientific Reports.

Pečnerová et al, “Changes in variation at the MHC class II DQA locus during the final demise of the woolly mammoth” (2016) www.nature.com/articles/srep25274

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play