Forskare har funnit ett samband mellan aktiveringen av immunförsvaret och grå päls hos möss. Foto: Darryl Leja/NHGRI & Melissa Harris/UAB

Infektioner och stress kan göra en del gråhåriga i förtid

Forskare tror sig nu ha hittat en förklaring till varför en del människor får grått hår i förtid. De har nämligen upptäckt att en gen som bidrar till hårfärg också reglerar immunförsvaret.

Grått hår – en symbol för distingerad charm eller tecken på att man börjar bli gammal och grå? Många är väl de som försöker undvika gråa hår, antingen med hårfärg eller genom diverse huskurer.

Men kanske handlar det om att du ska undvika stress och infektioner? För i en ny studie på möss, som publicerades i PLOS Biology, intresserade sig forskare för en gen som kallas MITF-genen. Den säger bland annat åt pigmentcellerna att producera melanin.

Vår hårfärg styrs av pigmentceller, de tillverkar melanin som är det som ger håret sin färg. Om man förlorar pigmentceller blir håret till slut grått. När vi blir äldre är pigmentcellerna bland de första celler att minska i antal.

Gråhåriga snabbare av virus

I möss som har genetiska anlag för att få grå päls i förtid tröttas pigmentcellerna ut snabbare eftersom de hela tiden blir tillsagda av MITF-genen att arbeta. När forskarna ville testa om de kunde motverka att mössen fick grå päls genom att låta genen jobba mindre upptäckte de att genen även har en roll i immunförsvaret. Immunförsvaret började nämligen drivas till att attackera pigmentcellerna.

Eftersom genen verkade hänga ihop med immunförsvaret ville forskarna testa att utsätta mössen för en virusinfektion. De upptäckte då att mössen blev gråhåriga ännu snabbare än vad de blivit om de inte fått en virusinfektion.

Även stress kan påverka

Detta kan bero på att genen hos de här mössen redan tröttar ut pigmentcellerna men gör det ännu mer när den samtidigt ska hålla immunförsvaret aktiverat under den pågående virusinvasionen.

Forskarna kommer därför fram till att om man har genetiska anlag för att få grått hår i förtid, så skulle den processen kunna sättas igång snabbare om man utsätts för en infektion.

– Det är väldigt intressant att de pekar på möjligheten att till exempel en virusinfektion och kanske också stress som ju i vissa fall påverkar immunförsvaret, skulle kunna påskynda utvecklingen av gråhårighet, säger Leif Andersson, professor i funktionsgenomik vid Uppsala universitet, som tagit del av studien.