På 1960-talet planterades den amerikanska signalkräftan in i svenska sjöar. Då visste man inte att den ofta bär på en typ av kräftpest som tar kål på de inhemska arterna. Foto: David Perez/Wikimedia Commons

Invasiva arter: ett globalt miljöhot

Invasiva arter är ett av de största hoten mot den globala biologiska mångfalden. Amerikanska forskare varnar för att så mycket som en sjättedel av jordens landmassa ligger i riskzonen.

Forskarna använde data om hur handel och andra typer av transporter har sett ut åren 2000-2009. På stora delar av jordklotet finns det arter som härstammar från en annan världsdel, men som tagit sig in i en annan livsmiljö. De platser där ekosystem hotas mer eller mindre allvarligt beräknas vara en sjättedel av jordens yta, med undantag för Antarktis och Grönland. Det är framförallt varma och fuktiga platser som riskerar att drabbas värst.

Detta publiceras i veckan i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.

– Det som jag tyckte var tankeväckande är att de belyser hur viktigt det är att upprätta internationella samtal. Då vi kan samordna våra insatser på ett mer effektivt sätt, säger Mora Aronsson, expert på internationell naturvård vid ArtDatabanken på Sveriges Lantbruksuniversitet.

Kostar miljarder

De områdena som riskerar att drabbas mest på sikt är utvecklingsländer på varma platser. För det första gör klimatet där det lättare för nya arter att anpassa sig snabbt. För det andra kan det bli svårare för de här länderna att klara av de kostnader som en invasiv art kan bidra till.

Bara i EU beräknas kostnaderna för alla problem som nya arter kan ställa till med uppgå till 9,6 miljarder euro årligen.

Passagerarflyg största boven

Utöver handel där exempelvis smådjur kan följa med lastpallar, är handel med växter och husdjur också problematiskt.

Men de forskarna ser som den största risken är flygtrafiken. Framförallt i takt med att världen blir mer tillgänglig för fler människor.

– Turismen är det som kan komma att skapa mest problem. I slutändan blir det samma människor som direkt eller indirekt ligger bakom invasiva arter i exempelvis Europa, som också kan påverka utvecklingsländer i takt med att världen blir mer globaliserad, säger Mora Aronsson på SLU.

Referens: Regan Early et al. Global threats from invasive alien species in the twenty-first century and national response capacities. Nature Communications, 2016. DOI: 10.1038/ncomms12485

Invasiva arter

Visa

Enligt CBD en ”främmande art vars introduktion och/eller spridning hotar biologisk mångfald”. Det handlar inte bara om ett hot mot arters och populationers överlevnad, utan även mot deras genetiska integritet.

Begreppet ”invasiv art” används dock i vidare mening om främmande arter som på något sätt gör ekonomisk skada. Till exempel på odlade växter eller djur, eller på människans anläggningar och ägodelar, eller genom att hota människans egen hälsa. En invasiv art är i den bemärkelsen en införd art som lyckats etablera sig väl och har ”kraft” att på ett allvarligt sätt förändra sin omgivning på ett oönskat sätt. Det kan till exempel vara att arten får stora och livskraftiga populationer.

Enligt EU:s förordning (1143/2014) om invasiva främmande arter är en invasiv art en främmande art vars introduktion eller spridning har konstaterats hota eller negativt inverka på biologisk mångfald och relaterade ekosystemtjänster.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play