Forskarna använde data om hur handel och andra typer av transporter har sett ut åren 2000-2009. På stora delar av jordklotet finns det arter som härstammar från en annan världsdel, men som tagit sig in i en annan livsmiljö. De platser där ekosystem hotas mer eller mindre allvarligt beräknas vara en sjättedel av jordens yta, med undantag för Antarktis och Grönland. Det är framförallt varma och fuktiga platser som riskerar att drabbas värst.
Detta publiceras i veckan i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.
– Det som jag tyckte var tankeväckande är att de belyser hur viktigt det är att upprätta internationella samtal. Då vi kan samordna våra insatser på ett mer effektivt sätt, säger Mora Aronsson, expert på internationell naturvård vid ArtDatabanken på Sveriges Lantbruksuniversitet.
Kostar miljarder
De områdena som riskerar att drabbas mest på sikt är utvecklingsländer på varma platser. För det första gör klimatet där det lättare för nya arter att anpassa sig snabbt. För det andra kan det bli svårare för de här länderna att klara av de kostnader som en invasiv art kan bidra till.
Bara i EU beräknas kostnaderna för alla problem som nya arter kan ställa till med uppgå till 9,6 miljarder euro årligen.
Passagerarflyg största boven
Utöver handel där exempelvis smådjur kan följa med lastpallar, är handel med växter och husdjur också problematiskt.
Men de forskarna ser som den största risken är flygtrafiken. Framförallt i takt med att världen blir mer tillgänglig för fler människor.
– Turismen är det som kan komma att skapa mest problem. I slutändan blir det samma människor som direkt eller indirekt ligger bakom invasiva arter i exempelvis Europa, som också kan påverka utvecklingsländer i takt med att världen blir mer globaliserad, säger Mora Aronsson på SLU.
Referens: Regan Early et al. Global threats from invasive alien species in the twenty-first century and national response capacities. Nature Communications, 2016. DOI: 10.1038/ncomms12485