Foto: Tobias Kieser, John Innes Center

Jordbakterier lockar till sig djur med doft

Bakterier utsöndrar ett ämne som kännetecknar doften av jord. Doften kan vara ett sätt att locka till sig djur och sprida sig till nya områden, tror forskare.

När regnmolnet har dragit förbi fylls luften av doften av fuktig jord.  Den typiska doften utsöndras av en grupp bakterier som heter streptomyceter och doftämnet kallas för geosmin.

Fångade djur i små fällor

Det har tidigare varit okänt vad bakterierna har för nytta av att ge ifrån sig den jordiga doften. Enligt en ny svensk studie kan bakteriernas doft vara menad för att locka till sig små djur som lever i jorden.

—Vi satte ut fällor i naturen, små kartongbitar med en klistrig yta och en agarplatta med streptomyceter. Det visade sig att doftämnet från bakterierna framför allt lockade till sig en grupp markorganismer som heter hoppstjärtar och som är väldigt vanligt förekommande i jorden, säger Klas Flärdh som är professor i mikrobiologi och en av författarna till studien.

Fäste små elektroder på antennerna

Forskarna tog med sig hoppstjärtarna till ett laboratorium där de fäste små elektroder på djurens antenner, där deras ”luktsinne” sitter. Med hjälp av elektroderna kunde man läsa av hoppstjärtarnas respons på geosminet.

I samband med att jordbakterierna utsöndrar doftämnet ger de också ifrån sig sporer. Hoppstjärtarna äter av bakterierna och bär sedan med sig sporerna som fastnat på djuret. Forskare tror alltså att jorddoften är ett sätt för bakterier att locka medhjälpare som kan sprida dem till nya områden.

En viktig grupp bakterier

Enligt Klas Flärdh är bakterierna som producerar dessa doftämnen värdefulla även för oss människor.

—Doften av jord och andra doftämnen som produceras av dessa bakterier är en påminnelse om alla de värdefulla mikrober som finns i marken och de komplexa interaktionerna de har med växter och djur. Streptomyceter som bildar de här doftämnena är även en källa för antibiotika och flera andra läkemedel som vi människor har tagit nytta av.