Foto: TT

Kort löptur lika bra som lång

Uppdaterad
Publicerad
Att löpträning är bra för kroppen är väl känt. Ny forskning visar på fördelar redan vid minimal ansträngning. Blott fem minuters löpning per dag kan rejält minska risken att dö i en hjärt-kärlsjukdom.

I en studie publicerad i Journal of the American College of Cardiology ingick 55.137 vuxna mellan 18 och 100 år. Forskare följde gruppen i 15 år för att undersöka sambandet mellan löpvanor och livslängd.

Under perioden avled 3.413 deltagare. Av de 1.217 som dog i hjärt-kärlsjukdomar hade var fjärde löptränat.

Lika viktigt som rökstopp

Löparna i studien hade 30 procent mindre dödlighet oavsett orsak och 45 procent mindre risk att dö i hjärtsjukdom eller infarkt. Löpare levde i snitt tre år längre jämfört med de som inte sprang.

Ur ett folkhälsoperspektiv är främjande av löpning lika viktigt som att undvika rökning, övervikt och för högt blodtryck, enligt forskarna.

Tid inte avgörande

De fann att hälsovinsterna var desamma oavsett hur länge och snabbt löparna i studien sprang. Det var ingen skillnad i dödlighet mellan att springa mindre än en timme i veckan jämfört med springa över tre timmar.

Enligt studiens huvudforskare Duck-chul Lee medför fem minuters löpning liknande, om inte större, fördelar jämfört med 15-20 minuters måttligt intensiv träning som till exempel promenader.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer