• Viktigt meddelande:

Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Ny forskning visar nu att kvinnor har lättare att skilja mellan olika färgnyanser än vad män har. Foto: Scanpix

Kvinnor har bättre öga för färger

”Den där tröjan är rosa.” ”Nej, den är ju lila!” Brukar du och din partner käbbla på det här sättet? Ny forskning menar att förklaringen ligger i att kvinnor och män ser färger och nyanser på olika sätt.

Sedan tidigare vet man att det finns skillnader mellan hur män och kvinnor uppfattar sin omvärld. Tidigare studier har visat på skillnader i hörsel, känsel smak och lukt.

Men nu visar ny forskning att det också finns skillnader i vad män och kvinnor uppfattar med synen.

Amerikanska forskare jämförde synen hos unga män och kvinnor som alla hade perfekt syn, eller som hade perfekt syn med hjälp av glasögon eller linser. Studiedeltagarna fick genomgå flera beprövade typer av syntester.

Bra på olika saker

Det visade sig att männen hade svårare att skilja på färgnyanser än vad kvinnorna hade. Dessutom så fann forskarna att männens färgskala var lite förskjuten jämfört med kvinnornas. Männen behövde nämligen en aningen längre våglängd på ljuset för att se samma nyans som kvinnorna.

Men männen behöver inte känna sig sämre än kvinnorna för det. För samtidigt som de hade svårare att skilja på färger så hade de lättare att se detaljer och snabba rörelser.

”Testosteron ligger bakom”

Förklaringen till skillnaderna har forskarna försökt att hitta i hjärnan.

– Vi tror att det manliga könshormonet testosteron spelar en avgörande roll och på något sätt skapar skillnader i hur manliga och kvinnliga hjärnor uppfattar synintryck, säger Israel Abramov, forskaren som har lett studien.

I hjärnan, och speciellt i syncentrat, finns det nämligen många receptorer som känner av manliga könshormoner, som testosteron, vilket får forskarna att tro på den förklaringen.

”Skillnaderna uppstår tidigt”

Dessutom påverkar manliga könshormon utvecklingen av celler i hjärnans syncentra, och män har ungefär 25 procent fler celler i syncentrat än kvinnor.

– Därför tror vi att de här skillnaderna uppstår väldigt tidigt i en människas utveckling, redan på embryostadiet, säger Israel Abramov.

– Vad det kan ha funnits för evolutionära fördelar som har lett till skillnaderna är däremot svårare att svara på, men en mycket intressant fråga att forska vidare på.

Resultaten publiceras den fjärde september i två artiklar i den vetenskapliga tidskriften Biology of Sex Differences.