Ny forskning visar nu att kvinnor har lättare att skilja mellan olika färgnyanser än vad män har. Foto: Scanpix

Kvinnor har bättre öga för färger

”Den där tröjan är rosa.” ”Nej, den är ju lila!” Brukar du och din partner käbbla på det här sättet? Ny forskning menar att förklaringen ligger i att kvinnor och män ser färger och nyanser på olika sätt.

Sedan tidigare vet man att det finnsskillnader mellan hur män och kvinnor uppfattar sin omvärld. Tidigare studierhar visat på skillnader i hörsel, känsel smak och lukt.

Men nu visar ny forskning att det också finnsskillnader i vad män och kvinnor uppfattar med synen.

Amerikanska forskare jämförde synen hos ungamän och kvinnor som alla hade perfekt syn, eller som hade perfekt syn med hjälpav glasögon eller linser. Studiedeltagarna fick genomgå flera beprövade typerav syntester.

Bra påolika saker

Det visade sig att männen hade svårare attskilja på färgnyanser än vad kvinnorna hade. Dessutom så fann forskarna attmännens färgskala var lite förskjuten jämfört med kvinnornas. Männen behövdenämligen en aningen längre våglängd på ljuset för att se samma nyans somkvinnorna.

Men männen behöver inte känna sig sämre änkvinnorna för det. För samtidigt som de hade svårare att skilja på färger såhade de lättare att se detaljer och snabba rörelser.

”Testosteronligger bakom”

Förklaringen till skillnaderna har forskarnaförsökt att hitta i hjärnan.

– Vi tror att det manliga könshormonettestosteron spelar en avgörande roll och på något sätt skapar skillnader i hurmanliga och kvinnliga hjärnor uppfattar synintryck, säger Israel Abramov,forskaren som har lett studien.

I hjärnan, och speciellt i syncentrat, finnsdet nämligen många receptorer som känner av manliga könshormoner, somtestosteron, vilket får forskarna att tro på den förklaringen.

”Skillnadernauppstår tidigt”

Dessutom påverkar manliga könshormon utvecklingenav celler i hjärnans syncentra, och män har ungefär 25 procent fler celler i syncentratän kvinnor.

– Därför tror vi att de här skillnadernauppstår väldigt tidigt i en människas utveckling, redan på embryostadiet, sägerIsrael Abramov.

– Vad det kan ha funnits för evolutionärafördelar som har lett till skillnaderna är däremot svårare att svara på, men enmycket intressant fråga att forska vidare på.

Resultaten publiceras den fjärde september itvå artiklar i den vetenskapliga tidskriften Biology of Sex Differences.