Enligt Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, så är det uppenbart att det fria skolvalet har skapat konkurrens och att detta har drabbat enskilda lärare och påverkat deras bedömningar av provresultat:
– Det är allvarligt om läraren inte får stå fri och göra en likvärdig bedömning. Likvärdig bedömning är jätteviktigt. Vi har tryckt på detta under lång tid, säger Eva-Lis Sirén.
Huvudman spelar ingen roll
Att lärarnas självständighet minskat som ekonomihistoriker Niklas Stenlås säger till SVT Vetenskap hänger mer ihop med statens regleringar än vem som driver skolan enligt Läraförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Alla lärares arbetsbelastning har ökat de senaste åren i takt med att de nationella proven blivit fler, säger hon. Det gäller oavsett om läraren är anställd på friskola eller kommunal skola. Det kollegiala samtalet är en förutsättning för en likvärdig bedömningen av provresultaten, menar hon.
– Det saknas tid för samtal om betygen, lärarna är den mest stressade arbetsgruppen på svensk arbetsmarknad enligt flera undersökningar. Lärarna har i genomsnitt en kvart före och efter varje lektion, säger Eva-Lis Sirén.
Digitala prov bättre lösning
Enligt Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén så måste betygsättningen av proven förenklas. En lösning på det kan vara att göra något som de redan börjat med i Danmark – att delar av proven utförs och rättas digitalt.
– Administrationen har ökat i en våg av reformer, vi har inte tillräckligt med tid, lärarna är en hårt pressad kår visar undersökning efter undersökning. Lönerna måste upp och arbetstiden ner.
Exempel på ökad administration är kontroll av vabb-intyg (vård av sjukt barn), skriftiga omdömen och allt fler nationella prov.