Labradorer är en av raserna som har fått sämre spermier. Foto: TT

Miljögifter i hundfoder kan försämra hundarnas spermier

Flera hundraser har fått allt sämre spermier och allt fler hanvalpar har missbildade könsorgan. Det visar en stor brittisk studie som har pågått under nästan tre decennier. En möjlig förklaring är de miljögifter som upptäcktes i hundarnas foder.

Border collies, labradorer och schäferhundar är några av de raser som deltog i studien som publicerats i tidskriften Scientific Reports. Forskarna vid The University of Nottingham studerade hundars spermier i nästan tre decennier.

Mellan 42 och 97 hundar undersöktes varje år och med tiden kunde forskarna se en kraftig nedgång i spermiernas rörlighet. Något som kan påverka hundarnas fertilitet negativt.

Missbildade testiklar

De upptäckte även att andelen hanvalpar minskade och att allt fler hannar drabbades av den medfödda missbildningen kryptorkidism. Det innebär att en eller båda testiklarna inte kommer på plats i pungen.

– Andelen normalt rörliga spermier minskade från 90 procent till 60 procent mellan 1988 och 2014. Det är första gången som man har sett en sådan kraftig nedgång i hundspermiers rörlighet, säger studiens projektledare Richard Lea, forskare i reproduktionstoxikologi vid University of Nottingham.

Miljögifter i hundmaten

Utvecklingen har gått för fort för att ha genetiska förklaringar, menar forskarna. De tror snarare att det är miljögifter som ligger bakom.

– Vi hittade ftalaten DEHP och PCB i olika sorters hundfoder och vi hittade samma kemikalier i hundarnas spermier och testiklar, berättar Richard Lea.

Forskarna gick vidare med ytterligare laboratorietester och kunde då visa att kemikaliehalterna man hittat var så höga att de faktiskt kunde försämra hundspermiers rörelseförmåga och skada kromosomerna.

Plastgolv och hundleksaker

Ftalater är kemikalier som tillsätts som mjukgörare i plaster. I svenska pilotstudier har man kunnat se att hundar som lever på plastgolv har högre halter av ftalater i sitt urin än hundar som inte bor med plastgolv. Forskarna har även hittat höga halter av ftlatater i hundleksaker av plast.

– Det finns alltså tecken på att hundar kan få i sig de här miljögifterna både från hundfoder, inomhusmiljön och hundleksaker, säger Sara Persson, veterinär och forskare inom reproduktionstoxikologi vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon tycker att den brittiska hundstudien är väldigt intressant.

Delar miljö med människor

– Ja, därför att vi tror att hundar kan fungera som en indikator på miljögifters effekter även på människa. Vi människor delar ju inomhusmiljö med våra sällskapsdjur så när man ser att hundarnas spermier blir sämre över tid samtidigt som man hittar de här miljögifterna i deras testiklar så kan det ge ledtrådar även till hur människor påverkas.

Allt fler män drabbas

Förekomsten av testikelcancer och missbildade könsorgan har ökat snabbt hos både hundar och människor. Något som en del forskare menar kan vara en effekt av just miljögifter.

Flera studier har även visat att mäns spermieantal har minskat under perioden 1940-1990. Men forskarvärlden är inte överens om tolkningen av resultaten

– Flera studier indikerar att det finns ett samband mellan koncentrationerna av hormonstörande miljögifter i blodet och olika spermiekvalitetsparametrar. Men man vet inte exakt vad som är mekanismen bakom detta samband och vilken effekt miljögifterna har på fertiliteten, säger Aleksander Giwercman som är professor i reproduktionsmedicin vid Lunds universitet.

Han tycker också att hundstudien är intressant eftersom de brittiska forskarna har hittat något som liknar det som rapporterats hos människor.

– Vi har också hittat samband mellan spermierörlighet och koncentrationer av PCB och ftalater i människors blod men det är inte säkert att det är en effekt av dessa kemikalier. Ett statistiskt samband är ingen evidens för att kemikalierna är den direkta orsaken.