De 95 nyligen upptäckta exoplaneterna ligger utspridda på 10 olika områden i rymden, och är 1 till 4 gånger så stora som jorden. Foto: ESA / Hubble / ESO / M. Kornmesser

Nästan 100 nya planeter upptäckta

Det verkar krylla av exoplaneter i rymden. Nu har astronomer hittat 95 nya världar utanför vårt solsystem – och flera av dem liknar jorden.

Det var 1995 som astronomer upptäckte den första planeten som snurrade kring en annan stjärna än solen.

Innan det var man osäker på om det ens fanns exoplaneter, något som nu verkar vara vanligt förekommande.

Stor upptäckt

Nu har astronomer gjort en stor upptäckt av planeter som ligger utanför vårt solsystem. 39 av dessa har man observerat tidigare men det är först nu som de blivit bekräftade. De andra 56 är helt nya upptäckter.

– Det här ger ytterligare bevis på att rymden verkar vara full av jordlika planeter, säger Anna Neubeck, astrobiolog på Stockholms universitet.

Fynden publiceras i tidskriften Astronomical Journal och det är bland annat astronomer från Köpenhamns universitet som står bakom upptäckten.

Observationerna har genomförts med hjälp av Keplerteleskopet, som tidigare hittat tusentals så kallade exoplaneter.

Extremt vanligt

Keplerteleskopet hittar dessa planeter genom att mäta hur ljuset från en stjärna blir svagare när en planet passerar framför den. I den här studien har astronomerna undersökt sådan data från teleskopet och fastställt att flera av planeterna har en fast stenig yta, precis som jorden.

– Tack vare Kepler vet vi att varannan stjärna har en potentiellt beboelig planet, alltså en fast stenig planet med goda förutsättningar för flytande vatten. Det verkar vara så att jordlika planeter är extremt vanligt, vilket är väldigt spännande, säger Anna Neubeck.

Kartlägger rymden

Fram tills 2013 tittade Keplerteleskopet på en specifik del av rymden, men efter att två av teleskopets reaktionshjul gick sönder kunde det inte längre fokusera på bara en del av rymden.

– Eftersom teleskopet började att röra på sig fick man helt enkelt börja titta på flera olika områden i rymden, vilket man har gjort i den här studien. Det här en kartläggning av exoplaneter som ger oss en mer översiktlig bild av stjärnhimmelen.

En framgångsaga

Keplers nya uppdrag blev istället att titta på flera olika platser i rymden, men målet förblev detsamma. Att hitta planeter som liknar jorden. Ett mål som forskarna nu kommit 95 planeter närmare.

– Keplerteleskopet är en riktig ”success story”. Det har hjälpt oss att både upptäcka och bekräfta väldigt många planeter. Den här upptäckten ger oss en ännu tydligare bild av rymden och ökar chanserna för att hitta jordlika planeter.

LÄS MER: Nytt hopp om liv utanför vårt solsystem

Om exoplaneter

• En exoplanet är en planet som ligger utanför vårt solsystem.
  • 3 605 har upptäckts totalt.
  • 890 av dem verkar vara jordlika, vilket betyder att de har en fast stenig yta.
  • 2 341 har upptäckts av Keplerteleskopet sedan starten 2009.
  • De 95 nyligen upptäckta exoplaneterna ligger utspridda på 10 olika områden i rymden, och är mellan 1 till 4 gånger jordens storlek.
  • Två nya planetsökande teleskop är planerade. Transiting Exoplanet Survey Satellite och James Webb Space Telescope, vars uppdrag kommer vara att leta efter exoplaneter.

Källa: NASA