Naturdokumentärer gör oss lyckligare och mer harmoniska

En ny studie beställd av BBC, som ligger bakom en ny omtalad naturdokumentärserie, visar på att människor som tittar på klipp med djur och natur får ett mätbart lyft av positiva känslor och samtidigt minskar sina stressnivåer.

Att djur och natur och att vistas ute i det fria kan ha positiva effekter på vår mentala hälsa har varit känt sedan länge. En ny studie visar nu att även att titta på filmade dokumentärer om naturlivet också kan göra oss märkbart gladare och samtidigt minska stress och oro, rapporterar vetenskapsnyhetssajten iflscience.com.

Läs mer: Fem spektakulära scener från Planet Earth 2 du måste se

Beställd av ”Planet Earth”-skaparna

Studien är beställd av BBC, det brittiska public service-bolaget som nyligen släppt sin dokumentärserie Planet Earth II, som skildrar just det rika djur- och växtlivet över hela vår planet. Själva undersökningen gjordes av BBC tillsammans med forskare vid University of California Berkeley.

Forskarna mätte sammanlagt 7.500 personers humörsvängningar medan de tittade på klipp ur tv-program av ett antal olika genrer, såsom nyheter, drama och just naturdokumentärer. Försöksdeltagarna kom från ett flertal olika länder från flera världsdelar.

Mer glädje, mindre stress

Genom att mäta och analysera förändringar i ansiktsmusklerna och minspel kunde man konstatera att en klar majoritet visade upp en klar ökning av känslor som definierats som positiva, såsom glädje, nyfikenhet, förundran och underhållning. Samtidigt sjönk nivåerna på känslor såsom nervositet, oro, rädsla och stress.

Lär mer: ”Världens bästa naturserie” berättar ur djurens perspektiv”

Bland resultaten noterades också att kvinnor överlag påverkades mer av naturklippen än män. Personer av båda kön mellan 16 och 24 år hade också en kraftigare nedgång av negativt definierade känslor.