Så kan issmältning på Antarktis väcka vulkaner

Nyligen upptäcktes att ett stort antal vulkaner döljer sig under Antarktis is i ett område som är extra känsligt för klimatförändringar. Forskare tror att isavsmältning kan riskera att väcka de här vulkanerna.

Jordens inre, atmosfär och yta pulserar av krafter, vilket ibland tar sig uttryck genom våldsamma skeenden. Det kan handla om vulkanutbrott, jordbävningar, tsunamier eller orkaner till exempel.

Nu har forskare upptäckt allt fler samband mellan de extrema fenomenen. Man har kunnat visa att vulkanutbrott påverkar haven, att tyfoner kan framkalla jordbävningar och att atmosfäriska floder kan orsaka extrem nederbörd.

Vet mer om planeten Mars

Glaciologen Max Van Wyk de Vries, vid University of Minnesota i USA, har tillsammans med kollegor upptäckt ytterligare ett samband – att isavsmältning riskerar att väcka vilande vulkaner.

– Vi vet mer om ytan på planeten Mars än vad vi gör om undersidan av Antarktis is. Så vi bestämde oss för att undersöka vulkanismen i Antarktis, säger han i Vetenskapens värld.

Hundratals små vulkaner

Forskarna har upptäckt att ett hundratal små vulkaner döljer sig under den två kilometer tjocka isen i Antarktis, i det område som är mest känsligt för klimatförändringar.

För att förstå vad som skulle kunna hända på Antarktis framöver har forskarna vänt sig till andra sidan jorden. På Island skvallrar nämligen vulkanen Katla som är helt täckt av is om vilka processer som kan ske.

En ond cirkel

Isens tyngd utövar ett stort tryck mot jordskorpan, vilket förhindrar att magma stiger upp till ytan. Men om isen smälter, lättar trycket mot jordskorpan och magman kan stiga upp. När isen kommer i kontakt med magman smälter den och det bildas sjöar och floder.

Det varma vattnet gör att smältningen påskyndas underifrån, vilket gör att mer magma stiger upp. Till slut sker ett utbrott och det sprids svart aska som fångar upp solens värme istället för att reflektera den. Det bildas en ond cirkel.

Kan påverka havsnivåerna

Om vulkanerna under Antarktis is skulle bli aktiva på nytt, skulle det kunna få förödande konsekvenser.

– Vi vet att framtida isavsmältning främst kommer bero på uppvärmning av atmosfären och haven, men vi vet inte till vilken grad vulkaner i specifika områden kan påskynda isavsmältning. Om det händer i Antarktis, skulle vi alla påverkas, eftersom en snabbare smältning kan höja havsnivåerna världen över, säger Max Van Wyk de Vries.

Spela klippet här ovan för att se hur forskare åker in i en tyfon för att undersöka hur en naturkatastrof kan påverka en annan. Du får också se fler exempel på hur naturkatastrofer kan hänga ihop.

För att lära dig mer om hur extrema naturhändelser påverkar varandra, se Vetenskapens värld “Naturens katastrofer” redan nu i SVT Play eller måndagen den 28 mars klockan 20:00 i SVT2.