Den nyupptäckta dinosauriearten, här fantasifullt färglagd av konstnären, tros ha kommunicerat över stora avstånd med hjälp av en ihålig benkam på huvudet. Foto: Skärmdump @INAHmx på Twitter

Ny kommunikativ dinosaurie upptäckt i Mexiko

En ny dinosaurieart har upptäckts i Mexiko och paleontologer tror att det handlar om en pratsam typ.

Arten, som kallas Tlatolophus galorum, tros ha dött ut för 72 miljoner år sedan i vad som nu är norra Mexiko.

Först upptäcktes en svans, sedan en skalle, liksom ben från lår och axel. Den 1,3 meter stora skallen har en ihålig kam, med hjälp av vilken forskarna tror att dinosaurien kommunicerade.

– Vi beräknar dess storlek till att vara mellan åtta och tolv meter eftersom bara svansen är cirka sex meter, säger paleobiologen Angel Alejandro Ramirez.

– Vi tror att dessa dinosaurier var mycket kommunikativa. De skapade och uppfattade lågfrekventa ljud, som de som elefanter gör, som färdas flera kilometer och är ohörbara för människor, tillägger han.

Upptäckten håller fortfarande på att utredas, men forskning kring fynden har redan publicerats i den vetenskapliga tidskriften Cretaceous Research, uppger mexikanska Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH).