Vi shoppar allt mer i Sverige, bland annat inom resor och digitala tjänster. Foto: TT

Nya rekordet visar: ”Vi söker en verklighetsflykt”

Vi konsumerar allt mer. Det visar en ny rapport från Göteborgs universitet som släpps den 13 december. Även rea-shopping och tiden vi spenderar i köpcentrum ökar.

Nya siffror från Konsumtionsrapporten 2017 som SVT fått ta del av visar att konsumtionen ökat med 2 procent från år 2015 till 2016. Mellan 2006 och 2016 ökade konsumtionen med 23 procent.

Även tiden vi spenderar i köpcentrum har ökat. År 2012 besökte vi köpcentrum i minst en timme i snitt 11 gånger. År 2016 var siffran 17 besök.

– Vi söker en verklighetsflykt, och det har gjorts satsningar på stora köpcentrum med många aktiviteter, säger John Magnus Roos, forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och redaktör för Konsumtionsrapporten.

Det som ökat mest från år 2015 är kommunikation (5,1%), restauranger och hotell (4,9%), transporter (4%) och möbler och heminredning (3,7%). Kommunikation innebär i det här fallet teleutrustning, teletjänster och posttjänster.

– Det som däremot ökat mest i Sverige under de senaste tio åren är svenskarnas konsumtion utomlands, den har ökat med 69 procent. Turism är den största delen, men hotellbokningar och digitala tjänster som streaming ingår också, säger John Magnus Roos.

Ökning av KRAV-märkta varor

Vi handlar mer KRAV-märkta varor. År 2010 köpte vi dessa varor i snitt 27 gånger, år 2014 var siffran 45 gånger. Second hand-köp har också ökat de senaste åren.

Många vill vara mer miljövänliga, men även om försäljningen av KRAV-märkta varor och second hand-varor har ökat så ökar även försäljningen generellt.

– Konsumenter i Sverige är inte medvetna om hur mycket pengar de lägger på möbler och kläder. Även om vi köper mer KRAV-märkt mat, så är matsvinnet ungefär 50 kg per person och år. Köttkonsumtionen som anses vara en av de värsta miljöbovarna har stabiliserats på en hög nivå, på ungefär 87 kg per person och år.

Black Friday slår rekord

Enligt PostNords rapport E-barometern handlade var tredje svensk under Black Friday-fredagen, för ett totalt värde av 5,3 miljarder kronor – en ökning med 46 procent från förra året. De flesta, 58 procent, köpte bara varor till sig själva.

Bara företaget Elgiganten omsatte 511 miljoner kronor under Black Friday-dygnet. Stora TV-apparater, mobiltelefoner och surflattor var några av de varor som sålde mest.

Vi handlar mer på rea. År 2012 handlade vi från rabatterbjudanden i snitt 15 gånger per år. År 2016 handlade vi med rabatt i snitt 37 gånger per år, enligt Konsumtionsrapporten 2017.

– Det säger en hel del om vår tid. Enkla försäljningsknep som att det är en begränsad tid varorna finns funkar bra på den stora massan, säger John Magnus Roos.

PostNord tror att var tredje julklapp kommer att handlas på internet, och summan bara för e-handel av julklappar kommer enligt deras rapport E-barometern att uppgå till 6,4 miljarder kronor.

– Det blir intressant att se om Black Friday påverkar julhandeln, men då handlar det mer om tradition och vana att ge julklappar. Summan av de två konsumtionshögtiderna är nog klart positiv för handeln, säger John Magnus Roos.

Mer konsumtion i programmet Vetenskapsstudion på SVT Play från lördag klockan 9 eller måndag 4/12 klockan 21.55 i Kunskapskanalen.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer