Enligt en ny studie har tittat närmare på varför många går upp i vikt när de åldras. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Ny studie: Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Har det blivit svårare att hålla vikten i takt med att du blivit äldre? Du är inte ensam. En ny studie från Karolinska institutet visar nämligen att omsättningen av fetter, så kallade lipider, minskar i vår fettväv när vi åldras. Det tycks medföra just viktuppgång även om vi inte äter mer eller rör oss mindre.

I studien, som publicerats i tidskriften Nature Medicine, har forskarna undersökt den så kallade fettväven hos 54 män och kvinnor i 13 års tid. Resultatet visar att lipiderna minskade över tid i deltagarnas fettceller – och de som inte kompenserade för detta genom minskat kaloriintag gick i genomsnitt upp i vikt, enligt studien.

– Resultaten pekar för första gången på att faktorer i fettväven styr förändringar i kroppsvikt under åldrande på ett sätt som är oberoende av andra faktorer, säger Peter Arner, professor vid institutionen för medicin i Huddinge och en av studiens huvudförfattare, i ett pressmeddelande.

Kan bidra till nya behandlingar

I studien undersökte forskarna även hur omsättningen av lipider såg ut hos 41 kvinnor som genomgått fetmakirurgi, och då upptäckte man att endast de kvinnor som hade låg lipidomsättning innan operationen lyckades öka omsättningen och därmed hålla fast vid viktnedgången. Enligt forskarna är den sannolika förklaringen att dessa personer hade större utrymme att öka fettförbränningen än de som redan från början hade en hög lipidomsättning.

Nu hoppas forskarna att resultatet ska bidra till nya behandlingar av fetma och övervikt i framtiden.

– Fetma och fetma-relaterade sjukdomar har blivit ett globalt problem. Därför har det aldrig varit mer relevant än nu att förstå hur lipider fungerar och vad som reglerar storleken på fettmassan hos människor, säger Kirsty Spalding, forskare vid institutionen för cell- och molekylärbiologi och en av studiens huvudförfattare, i pressmeddelandet.