Ibland har gorillorna också något som liknar årliga festligheter, där de samlas och äter frukt tillsammans. Foto: Petr David Josek/AP/TT

Ny studie: Gorillor har kompisar

Gorillor formar sociala band, även utanför sin närmsta familj, på ett sätt som liknar människors. Det visar en ny studie ledd av forskare på universitetet i Cambridge.

Gorillor formar sociala band, även utanför sin närmsta familj, på ett sätt som liknar människors. Det visar en ny studie ledd av forskare på universitetet i Cambridge. Resultatet visar att gorillor har ungefär 13 kompisar, eller som studien säger: i genomsnitt 13 individer som de formar sociala band till utanför sin närmaste familj.

Forskaren: ”Människor inte så speciella som vi vill tro”

Robin Morrisson, forskare vid universitetet i Cambridge som lett studien, tror att gorillorna kan ha utvecklat detta beteende för att skapa en gemensam förmåga att skaffa svårtillgänglig mat.

Inte bara gorillor utan även babianer, valar och elefanter uppvisar sociala förmågor, inte helt olika människans.

– Vår upptäckt visar att dessa utsatta djur är djupt intelligenta och sofistikerade, och att vi människor kanske inte är så speciella som vi vill tro, säger Morrison