Fler och fler privatpersoner skaffar drönare Foto: TT

Nya EU-regler för drönare planeras

Uppdaterad
Publicerad

Hur högt och långt från fjärrkontrollen man får flyga med drönare ska slås fast i ny lagstiftning. Samma sak gäller hur nära flygplatser man ska få flyga. Nu under september ska svenska Transportstyrelsen ge EU de svenska förslagen till regelverket.

Vid flera tillfällen under sommaren i år fick flygplatser i Sverige stänga trafiken tillfälligt på grund av inrapporterade drönare i luftrummet kring flygplatsen.

– Vi ser en markant ökning av händelser. I år har det rapporterats elva stycken händelser som vi klassar som allvarliga. Det handlar bland annat om drönare som kommer in utan tillstånd i kontrollzoner kring flygplatserna Bromma och Arlanda, säger Rémi Vesvre på statliga Transportstyrelsen.

De elva incidenterna på ett halvår kan jämföras med 2013 och 2014 års siffror med endast en allvarlig incident per år.

Även om ingen krock har skett med flygplan eller helikoptrar ser man allvarligt på vissa av incidenterna på Transportstyrelsen.

– Det som kan hända i värsta fall är en kollision med befintlig trafik i en kontrollzon. Det kan vara helikoptrar eller flygplan som är under landning eller start, säger Rémi Vesvre.

Över 100 nya drönartillstånd i månaden

På statliga Transportstyrelsen har drönarvågen skapat ett nytt område att ha koll på. Förutom privatpersoner med en ny flygande leksak så hade man under första halvåret i år fått in över 800 anmälningar från företag som vill använda drönare i sin verksamhet. För yrkesverksamhet med drönare krävs nämligen tillstånd.

– Det största användningsområdet är kamerabilder – man vill fota olika händelser, bröllop och annat, säger Rémi Vesvre.

I nuläget är det dock flygförbud för drönare över flera svenska städer, till exempel Stockholm. Det beror på närheten till flygplatser, och att en mycket stor yta kring flygplatserna är avskärmade med hjälp av flygförbud i så kallade ”kontrollzoner”. Det gäller även om du bara flyger upp till trädtopparna i villaträdgården.

– Många har tyvärr väldigt dålig kunskap om det.

EU-gemensam lagstiftning på väg

Nu ska regelverket för drönare ändras. Inom EU förhandlas nu om en helt ny drönarlagstiftning.

– Det finns nu ett förslag nu från EU-kommissionen om att regleringen av drönare ska ske gemensamt för hela EU för alla drönare, säger Rémi Vesvre.

De nya reglerna kommer att slå fast hur nära folksamlingar man får flyga. Planen är också att drönarförbud med flera mil runt flygplatser ska krympas till ett mindre avstånd, just nu talas det om bara fem kilometer från flygplatsen. Det ska alltså bli mer tillåtet att flyga drönare, så länge man håller sig på trafiksäker höjd.

Ska ej få flyga strax över människor

När det gäller folksamlingar är förslaget som nu förhandlas kring att drönaren måste vara minst 50 meter över folksamlingen och dessutom ska föraren hålla synavstånd från drönaren.

Enligt förslaget ska drönare också klassas i olika viktklasser, och den lättaste, med ”konsumentdrönare”, ska inte kräva tillstånd, så länge den används för privat bruk och inte i de små förbjudna zonerna runt exempelvis flygplatser och fängelser.

Skillnaderna mellan olika drönare blir allt större, och det ska man ta hänsyn till i den nya lagstiftningen. De tyngsta drönarna ska kräva flygcertifikat, ungefär som för att få flyga vanligt flygplan.

Men mycket av tekniken kan bli svår att täcka in i ett regelverk, eftersom den tekniska utvecklingen på området nu går fort. En trend i utvecklingen av drönare är så kallade drönarsvärmar. Dä arbetar flera drönare tillsammans, exempelvis för att söka av ett skogsområde efter en försvunnen person.

Nya lagen ska möjliggöra drönarutveckling

Frågan är alltså hur utvecklingen av lagstiftningen hänger med. Enligt Transportstyrelsens representant kommer det att dröja två år innan EU-lagstiftningen kan vara på plats. Samtidigt är man från Transportstyrelsen mån om att betona att man inte vill hindra utvecklingen med drönare som en ny användbar teknik.

– Problemet om man har ett detaljstyrande regelverk är att man alltid kommer efter. Man måste hitta formuleringar av lagstiftningen som både garanterar säkerheten för allmänheten men som också möjliggör den positiva utvecklingen som pågår, säger Remi Vesvre.

Sedan tidigare pågår dock flera domstolsprocesser i frågan om  det ska vara lagligt att filma med drönare utan tillstånd. Det senaste domslutet är att inget särskilt tillstånd krävs för privatpersoner som filmar med drönare. Domstolen gick här emot Datainspektionen som menar att drönarfilmning är att jämställa med kameraövervakning. Men domen om att privatpersoner ska få filma fritt med sina drönare har överklagats av Datainspektionen, och till SVT uppger Datainspektionen att det rättsfallet kommer att drivas ända upp till högsta instans.

Mer om utvecklingen av drönare i Vetenskapens värld 20.00 i SV2 31/8   och i SVT Play därefter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.