Foto: Newcastle University

Helt nya fiskarter upptäckta på drygt sju kilometers djup

Tre nya fiskarter har upptäckts på en av jordens djupaste platser i Stilla havet. Upptäckten kan ge ledtrådar till hur vår planet fylls av liv.

De ser inte ut som andra fiskar. De nyupptäckta snigelfiskarna saknar fjäll och är alldeles genomskinliga. Kropparna är mjuka och geleaktiga. De är så sköra att utan det enorma trycket och kylan nere på djupet skulle de falla isär om de kom upp till ytan. De är perfekt lämpade för sin miljö – kolsvart och omkring två grader.

Hittades i Atacamagraven

Än så länge har fiskarterna bara fått temporära namn – den rosa, den blåa och den lila atacama-snigelfisken. De upptäcktes på 7500 meters djup i Atacamagraven utanför Chiles kust i Stilla havet. Bakom upptäckten ligger ett internationellt forskarlag. De sänkte ned ett bete, som tog fyra timmar att sjunka till botten. Och där lockades snigelfiskarna fram och forskarna kunde filma varelser som aldrig tidigare skådats av människor.

– Det är ju faktiskt väldigt uppseendeväckande att man år 2018 beskriver nya fiskarter, säger Thomas Dahlgren, marinbiolog och forskare vid Göteborgs universitet.

Men samtidigt menar han att det inte är speciellt förvånande eftersom djuphavet utgör mer än halva planetens yta.

– Och vi har ännu inte ens kartor över havsbotten där, än mindre koll på arterna som lever i den miljön, säger han.

Betydelse för förståelsen av hur fiskar uppstår

Fiskarna är den artrikaste gruppen bland ryggradsdjur. Och därför är det inte ovanligt att nya arter hittas, och speciellt inte i djuphavet. Trots det har upptäckten stor betydelse för förståelsen av hur fiskar utvecklas.

– Dessa arter är också mycket viktiga pusselbitar i kunskapen om hur olika delar av vår planet fylls av liv.

Fiskarna hittade i en djuphavsgrav, vilket är en sänka i havsbottnen och kan vara tusentals meter djup. Djuphavsgravar upptar endast en liten yta av vår planet. Fyndet av snigelfiskarna i Atacamagraven kan ge ledtrådar till vilka evolutionära processer som har lett till att den här typen av miljöer har koloniserats.