Är Oumuamua en cigarrformad komet? Det tror inte den teoretiska fysikern Avi Loeb som spekulerar i att det snarare handlar om rymdskrot från en avlägsen civilisation. Spela videon för att höra honom själv berätta varför. Foto: ESO/M. Kornmesser

Oumuamua: En komet eller solsegel från en utomjordisk civilisation

Den långväga besökaren Oumuamua är en komet, hävdar nu två amerikanska forskare. De vill med det nu sätta punkt för flera år av spekulationer om vad för slags himlakropp som passerade vårt planetsystem 2017.

Dess märkliga bana har fått den teoretiska fysikern Avi Loeb spekulera om en främmande rymdfarkost.

– Den beter sig inte som en komet och är heller ingen komet, säger han till SVT.

För några år sedan upptäcktes för första gången den allra första besökaren från ett annat planetsystem än vårt eget. Den rundade solen i hög hastighet och betedde sig sedan på ett sätt som det ännu inte finns någon fullständig vetenskaplig förklaring till.

Oumuamua började nämligen accelerera på väg ut mot rymden.

Kometer är som små raketer

Nu anser sig en amerikansk kemist och en geofysiker ha funnit en helt naturlig förklaring till Oumuamuas udda bana. I tidskriften Nature föreslår de att himlakroppen pyste ut vätgas när den rundade solen, på liknande sätt som en komet som får en svans av förångade gaser i närheten av solen. I sådana fall skulle Oumuamua vara en sorts komet, trots att man aldrig kunde observera dess svans.

Kometer är som små raketer som kan gasa och ändra sin bana.

– Den mekanismen skulle kunna vara tillräcklig för att förklara den där extra accelerationen som Oumuamua uppvisade, men det behöver ju inte betyda att det var så, säger Anders Eriksson, rymdfysiker vid Institutet för rymdfysik.

Tunt solsegel

Den teoretiska fysikern Avi Loeb underkänner däremot vätgasteorin. Den är fysiskt omöjlig, menar han, och anser sig ha en mycket bättre förklaring:

–  Det måste vara en kraft som puttar i väg den från solen och vi känner till en sådan kraft: nämligen trycket från solstrålningen på ett tunt solsegel.

Avi Loeb anser att observationer av ljuset från besökaren skvallrar om att Oumuamua har formen av en platt pannkaka, som knappast finns naturligt i universum och därför måste vara tillverkad av någon.

– Absolut att det skulle kunna vara en teknologisk struktur, men i vetenskap ska man ju försöka hålla sig till de enklaste lösningarna. I det avseendet skulle jag säga att utgasningsteorin gör sig bättre än utomjordingar, säger Anders Eriksson.

Så upptäcktes Oumuamua

Oumuamua upptäcktes den 19 oktober 2017 av University of Hawaiis Pan-STARRS1 teleskop, som är konstruerat för att upptäcka små objekt som flyger nära jorden.

Efter upptäckten började andra teleskop (ESO, Hubble, Spitzer) följa objektet. Man kunde också gå tillbaka i observationsdata och studera hur det slungade sig runt solen redan den 9 september samma år.

Hastigheten och dess bana avslöjade att det var ett objekt som inte är bundet till vårt eget solsystem, utan måste ha bildats runt en annan sol än vår egen. Det är det allra första objekt vi har kunnat observera som kommer från ett annat solsystem än vårt eget. Det andra är kometen Borisov som for förbi 2019.