Vilken partikelsoppa! Se inslaget om hur all universums materia kan tänkas vara uppbyggd.

Partikeln som ger allt mening

Bakom en ny lucka varje dag fram till jul ger Vetenskapens värld världshistoriens godaste karameller av häpnadsväckande upptäckter. Idag: Så hänger universum ihop.

Sommarens upptäckt vid fysikcentret CERN av en ”Higgslik” partikel – med all sannolikhet Higgs partikel – innebär att den sista pusselbiten till fysikernas så kallade Standardmodell för materiens uppbyggnad är lagd. Standardmodellen för partikelfysiken utvecklades på 1960- och 70-talen, har genererat mängder av nobelpris och är en av vetenskapens mest framgångsrika och förbluffande bedrifter.

Higgs partikel anses också vara länken mellan Standardmodellen och nästa, ännu mer fulländade teori om materiens uppbyggnad, som många fysiker nu drömmer om. I Standardmodellen ingår exempelvis inte gravitationskraften och Einsteins allmänna relativitetsteori.

Kunskapsluckan

Många forskare hoppas att strängfysiken och så kallad supersymmetri skall vara det som till slut ersätter Standardmodellen och ger den slutgiltiga bilden av materiens absolut minsta beståndsdelar. Just nu görs detaljmätningar på den ”Higgslika” partikel som upptäcktes i somras, som skulle kan ge nya ledtrådar bortom Standardmodellen.

Nya resultat förväntas presenteras i mars 2013. Imorgon öppnas en ny kunskapslucka här på svt.se/vetenskap.

Kunskapsluckan