Ovanför Plutos yta ligger flera lager av dis. Foto: Gladstone / Science

Pluto fortsätter att överraska

Nyanalyserade bilder från Pluto visar en dvärgplanet med väldigt varierande landskap. Bilderna hjälper forskare att förstå hur vårt solsystem och våra planeter har utvecklats.

I juli 2015 flög Nasas rymdsond New Horizon förbi Pluto ochdokumenterade ena sidan av dvärgplaneten och dess fem månar. Rymdsondenhåller fortfarande långsamt på att ladda ner data och bilder tilljorden från 4,8 miljarder kilometers avstånd. Men redan nu har endel av det nerladdade materialet resulterat i fem nya studier.

Bland de intressantaste fynden är den variation av landskap somfinns på dvärgplaneten. Landskapet går att dela in i olika områden;slätter, bergsområden, kratrar, dalområden och ojämna områden medkratrar. Bland de mest gåtfulla sevärdheterna är de kilometerhögaiskullarna som ser ut som vulkaner.

–Personligen är jag fascineradav studierna av Plutos yta som visar ett så otroligt mycket mervarierat landskap än vad jag hade förväntat mig innan New Horizon,säger Maria Sundin från Göteborgs universitet som forskar omrymden.

Ung planetyta

Det är till stor del is som format omlandskapet på Pluto. Isen där har olika beståndsdelar som kväve,kolmonoxid, metan eller endast fruset vatten. Isen är väldigtflyktig och mobil.

I en av studierna hittade forskarna bevis påkontinentalplattrörelser, glaciärflöden och rörelser av storaisvattenblock. De fann även att ytan ständigt omformats av erosionvilket tyder på aktiva landsformningsprocesser under de senaste 100miljoner åren, vilket är en väldigt kort tid på en astronomiskskala.

På den största månen Charon har inga liknande processervarit aktiva under den tidsperioden vilket tyder på att dess yta äräldre än Plutos.

Dis och kyla

Forskarna kom fram till att den övreatmosfären på Pluto är kallare och mer kompakt än de tidigare trott. Upptill200 kilometers höjd i atmosfären är den täckt av en blåaktig tunndimma. Temperaturen vid ytan ligger runt minus 200 graderCelsius.

Små månar

Rymdsonden dokumenterade även Plutos fyradvärgmånar: Styx, Nix, Kerberos och Hydra som är betydlig mindre änCharon. De två minsta månarna Styx och Kerberos har endast endiameter på 10 kilometer.

Forskarna fann att de fyra månarnaroterar väldigt snabbt runt Pluto men osynkroniserat. De har klaraytor eftersom de reflekterar mellan 50 till 90 procent av alltsolljus.

Forskarna undersökte månarna för att försöka förstå Plutoshistoria. Det verkar som att hela systemet uppstod för 4-4,5miljarder år sedan i en stor kollision. Först uppstod två klumparsom var Pluto och Charon och när dessa klumpar rörde sig frånvarandra uppstod de små månarna.

Lyckat projekt

Maria Sundin troratt forskningen om de yttre delarna av vårt solsystem kommer attöka, och även incitament att skicka sonder så långt ut eftersom detger oss viktiga ledtrådar i frågan om hur solsystemet harutvecklats. Även allmänhetens intresse har ökat med de nya bildernafrån Pluto.

–I närmare 20 år har jag undervisat om planetsystemet,och när man kommer till Pluto har jag bara kunnat visa en gråvit,diffus fläck fram till sommaren 2015 då de första bilderna frånPluto nådde jorden. Kontrasten mot de bilder vi har nu är enorm,säger Sundin.

De fem studierna publiceras i veckans nummer avtidskriften Science.