Leonardo da Vinci var mer än bara konstnär.

Så byggde da Vincis konst på vetenskap

Uppdaterad
Publicerad

Det skavde mellan Leonardo da Vinci och Michelangelo redan vid första mötet. Rivaliteten mellan de två stora renässansmännen skulle senare gå ut över deras skapande.

Leonardo da Vincis och Michelangelo Buonarrotis mästerverk representerar en stor del av renässansen. Men vid sidan av uppmärksamheten för deras verk, som skulle komma att förundra konstälskare än idag, växte en rivalitet mellan de två männen.   

Två motsatser möts 

När de två konstnärerna möttes för första gången i Florens i början av 1500-talet var de varandras totala motsatser. Leonardo har beskrivits som en stilig och elegant man av biografen Martin Gayford. Leonardo kände en respekt för den då, nära hälften så gamla, Michelangelo, som enligt biografen Miles Unger hade ett rykte om sig att vara kontroversiell, hetlevrad och intensiv. Michelangelo såg Leonardo som en stor konkurrent och det var en rivalitet som Florens ledare inte var sena med att utnyttja. 

Ofärdiga målningar 

De gav de båda konstnärerna i uppdrag att måla varsin vägg i Salone dei Cinquecento, kammaren i Florens kommunhus. På båda väggarna började två olika krigsscener ta form – Slaget vid Anghiari av Leonardo och slaget vid Cascina av Michelangelo. Men snart fick rivaliteten överhanden om deras skapande vilket slutade med att ingen av dem lyckades avsluta sina målningar. Idag är de två krigsscenerna gömda under andra målningar.  

Trots det olyckliga slutet var deras karriärer långt ifrån över. Leonardo da vinci gick vidare med att bland annat måla klart sitt kanske mest kända verk, Mona Lisa, medan Michelangelo kallades till Rom för att utföra ett gravmonument för påven Julius II. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.