Västra Antarktis is smälter. Nu kommer ny forskning som visar att isbildning på östra Antarktis hittills har kunnat kompensera de stora förlusterna av ismassor. Foto: Natacha Pisarenko

”Västantarktis kollapsar inom 60 år”

Redan inom 20 år kommer vi se konsekvenser av de smältande ismassorna på västra Antarktis med höjda havsnivåer som följd, det rapporterar Nasa. Resultat från en ny studie visar att avsmältningen hittills har vägts upp av att ny is har bildats på Antarktis östra sida. En balans som nu kan ändras om avsmältningen fortsätter i samma takt.

I förra veckan presenterade NASA en rapport som visade att istäcket på Antarktis östra sida har ökat i tjocklek, en process som började redan under förra istiden. Men samtidigt varnar forskarna att isen smälter i sådan takt att isbildningen redan inom 20 till 30 år inte kommer kunna kompensera de stora förlusterna av ismassor.

I måndags kom dessutom en ytterligare forskningsrapport som stärker bilden av Antarktis dystra verklighet. En forskargrupp i Tyskland har gjort en datamodell som uppskattar hur lång tid det kommer ta innan Antarktis kollapsar. Enligt forskarna kommer västra Antarktis kollapsa redan inom 60 år.

Veijo Pohjola är professor i naturgeografi vid Uppsala universitet och han menar att resultaten från de båda forskningsrapporterna bekräftar vad man tidigare befarat.

– Det är intressant att Nasa nu har visat att östra Antarktis faktiskt samlar på sig massa. Men vad forskarna även säger är att det kanske bara är 20 år som vi ser den här effekten. Vi kan andas ut men bara ett tag till. Resultatet stöds även av den andra forskningsrapporten som också säger att det kan gå väldigt fort för Antarktis att kollapsa. Det går inte att stoppa för den har kanske redan börjat. Vi har nästan passerat point of no return.

Bilder från satelliter

Forskarna från Nasa har använt sig av satellitbilder från rymden för att studera tjockleken av isen på Antarktis. Tillsammans med data från meteorologiska mätningar har forskarna kunnat konstatera att under åren 1992 till 2008 ökade islagret vid Antarktis östra sida.

Till skillnad från tidigare forskningsrapporter, som hävdat att isbildningen är ett resultat av senaste tidens nederbörd, menar forskarna vid Nasa att isen byggts upp under en mycket lång tid. Forskarna menar att isbildningen kan ha börjat redan för 10 000 år sedan, redan under förra istiden.

– Vad som skiljer deras metod från andra forskares är att de har lyckats tagit fram gammal satellitdata, och extrapolerat tillbaka i tiden, säger Veijo Pohjola.

Varmare och fuktigare luft under slutet av den senaste istiden gjorde att nederbörden ökade. Snön som föll över Antarktis har sedan ansamlats på isen och komprimerats till fast is under årtusenden. I genomsnitt har isen i östra Antarktis ökat med 1,7 centimeter per år.

Havsnivån ökar

Konsekvenserna av de smältande isarna vid Antarktis är att havsnivåerna ökar. Enligt resultaten från den datasimulering som forskarna presenterades i måndags kan en kollaps av Västantarktis alltså inträffa redan inom 60 år. En sådan kollaps tror forskarna skulle innebära en höjning av havsnivåerna med tre meter.

Även om beräkningarna rymmer en viss osäkerhet och att det är svårt att förutse exakt när det kommer inträffa så tror Veijo Pohjola att situationen är att vänta. Han spekulerar även i de konsekvenser vi kan vänta oss.

– Om havsnivåerna ökar så får det konsekvenser. Vi kanske får flytta våra stora städer, så som New York, några meter. Dessutom om man tänker sig de stormar som var för några år sedan i USA, med höjda havsnivåer så får sådana stormar konsekvenser.

Studierna publicerades i tidskrifterna PNAS och Journal of Glaciology.