Robot kan avslöja pyramidens hemligheter

I höstas upptäcktes två hålrum i den största av Egyptens pyramider, vilket snart blev en världsnyhet. Genom att använda sig av robotar och strålning från yttre rymden hoppas forskare kunna lista ut vad som döljer sig i hålrummen.

Cheopspyramiden är den största av Egyptens pyramider och byggdes för omkring 4 500 år sedan. I november förra året rapporterade ett internationellt forskarlag att de upptäckt två hålrum i pyramiden.

Nu pågår arbetet med att undersöka hålrummen närmre. Franska forskare utvecklar minirobotar med kameror som skulle kunna avslöja vad som finns inuti. Robotarna är små och kan ta sig in genom hål så små som tre centimeter.

Rymmer ett flygplan

Men innan robotarna kan komma i bruk måste man ta reda på mer om hålrummens utseende och exakt var i pyramiden de ligger. Man vet nu att det största hålrummet skulle rymma ett helt passagerarflygplan och att det andra verkar vara en korridor.

– Vi behöver placera ut detektorer på fler platser för att observera hålrummen från olika vinklar, säger Mehdi Tayoubi, chef för Heritage Innovation Preservation Institute i Paris som arbetar med att studera kulturella arv.

Strålning från rymden

Detektorerna som forskarna ska använda är samma som användes för att upptäcka hålrummen. De kartlägger myoner, som är partiklar från en speciell typ av strålning från rymden. Myonerna absorberas av täta material men färdas rakt igenom håligheter.

– Om en undersökning med robotar startar skulle den börja från det lilla hålrummet, korridoren. Men just nu fokuserar vi på metoden med myoner, säger Mehdi Tayoubi.

Järntron i hålrummet

Det finns flera teorier om vad man skulle kunna hitta i hålrummen. Nyligen formulerades en hypotes om att det skulle kunna finnas en järntron inuti det största hålrummet. Tronen ska i så fall vara tillverkad i trä men ha ett yttersta lager av järn från meteoriter.

Egyptologen Joyce Tyldesley från Manchester Museum i Storbritannien tror inte på teorin. Hon menar att det skulle krävas en större mängd järn från meteoriter än vad som funnits i Egypten under den tiden.

– Det har förekommit föremål tillverkade av järn från meteoriter vid begravningar i forntida Egypten, men de har varit små, säger Joyce Tyldesley.

Men vad som än döljer sig i hålrummen så dröjer det innan vi får ett säkert svar. Myon-scanning är en långsam process och det kommer att ta minst ett år innan forskarteamet har nya resultat, säger Mehdi Tayoubi.

Möt forskarna som försöker avslöja Cheopspyramidens hemligheter i filmen som sänds i Vetenskapens värld måndagen den 29 januari klockan 20.00 i SVT 2 eller se den redan nu på SVT Play.