Foto: Richard A Miller/Scanpix

Så funkar fadersinstinkten

Mushanar reagerar olika på doften av nyfödda musungar, beroende om de har blivit pappa eller inte, visar ny forskning.

Vad är det som gör att man älskar sitt barn? Vilka är egentligen de biologiska förklaringar som gör en förälders kärlek så stark att den till och med är beredd att offra sig själv för sina söner och döttrar?

Stora och svåra frågor – men hos möss verkar det i alla fall vara doften som styr.

Japanska forskare har nu kunnat se att mushanar reagerar väldigt olika på de kemiska signaler som musungar skickar ut. I en ny studie visar forskarna att en mushane som inte har fått några ungar är mycket mer aggressiv mot ungen än en hane som också tidigare har blivit pappa. Pappan däremot är mycket mer omvårdande.

Såna här skillnader i beteende har forskning visat fler gånger tidigare. Men vad som är nytt med den här studien är det som forskarna såg i mössens näsor och hjärnor.

Omprogrammeras till föräldrar

När de möss som inte blivit pappor kom i kontakt med ungar så aktiverades nämligen nervceller i den del av näsan som känner igen feromoner – doftsignaler från andra möss. Även nervceller i den del i mushjärnan som tolkar såna här signaler aktiverades. De möss som redan blivit pappor hade däremot mycket lägre aktivitet i dessa nervceller.

Enligt forskarna själva tyder det här på att det sker någon form av omprogrammering av mössen när de blir föräldrar.

– Vår studie är den första att visa på att kemiska signaler som tas emot av den här delen av näsan väcker aggressiva beteenden hos möss som inte är pappor, men att det beteendet har förändrats hos de som har redan fått ungar, säger Kashiko Tachikawa, en av forskarna bakom studien.

Möss – och människor?

Forskarna är dock noga med att påpeka att det är för tidigt att dra några paralleller till hur föräldrainstinkten fungerar hos andra djur, och hos människor.

– Men förhoppningen är att vår upptäckt ska leda till att vi bättre kan förstå oss på vad i hjärnan som påverkar föräldrars beteende, även hos andra djur, säger Kashiko Tachikawa.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften The Journal of Neuroscience.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play