Foto: Källa: Nature bildcollage:SVT Grafik

Så såg skandinavernas förfader ut

Mörk hy och blå ögon. Så såg han ut, förfadern till oss skandinaver. Det visar en kartläggning av arvsmassan hos man som levde i Spanien för 7000 år sedan.

Mannen kallas La Braña efter grottan som han hittades i norra Spanien. I en tandrot i hans kranium hittade forskarna tillräckligt mycket DNA för att kunna kartlägga hela hans genom, hans arvsmassa. Detta avslöjade ett par oväntade detaljer.

Mutation med blå ögon

La Brañas gener visar nämligen att han bar på en afrikansk genvariant som gjorde att hans hy var mörk. Men samtidigt hade han en mutation som gav honom blå ögon. En oväntad kombination hos  stenåldersjägaren.

– Det här visar att de blå ögon, som är vanliga i Norra Europa idag, sannolikt kommer från just den här gruppen av jägare/samlare, säger Carles Lalueza Fox, den spanske evolutionsbiologen som kartlagt La Brañas genom.

För trots att La Braña levde i det som idag är norra Spanien är han inte alls nära släkt med dagens befolkning på den Iberiska halvön. Istället är han förfader till oss i Sverige och de andra skandinaviska länderna.

Flyttade långt

– De här människorna var jägare och samlare och de förflyttade sig långa sträckor, säger Carles Lalueza Fox. De spred sig norrut och samexisterade troligen länge med de jordbrukande folken som anlände ganska sent till det kalla norden.

Detta förklarar troligen varför La Brañas gener är nästan identiska med stora delar av den svenska och nordiska befolkningen. La Brañas gener visar också att han var laktosintolerant. En helt väntad upptäckt eftersom mjölkkon inte hade ”uppfunnits” ännu. Han var sannolikt även glutenintolerant. Det fanns ingen anledning för stenåldersmänniskan att varken äta spannmål eller att dricka mjölk. Kött, nötter och frön var det som stod på menyn.

Ståtliga med mörk hy

Genom skelett som hittats även från andra stenåldersmänniskor har forskarna dragit slutsatsen att dessa människor var långa och kraftfullt byggda, ståtliga helt enkelt med väl utvecklade muskler. Och nu vet vi alltså också att många av dem, likt La Braña, dessutom hade mörk hy och samtidigt blåa ögon.

Läs studien som publiceras idag i tidskriften Nature