Att koppla ihop kvantbitar är en svår konst. Nu har forskare bakom två nya studier lyckats koppla ihop fler än man tidigare har gjort. Det här kan snabba på utvecklingen av praktiska lösningar för till exempel självkörande bilar. Foto: Johan Bodell/Chalmers & TT

Så ska kvantdatorer lösa praktiska problem

Det pågår mycket forskning för att hitta sätt att bygga den optimala så kallade kvantdatorn. De här datorerna är kraftfullare än vanliga datorer och har potential att lösa många praktiska problem. Nu har forskare kommit en bit närmare målet.

En kvantdator består av så kallade kvantbitar. Det är ett slags elektroniskt minne där information lagras och bearbetas. Ju fler kvantbitar som kopplas ihop, desto större kapacitet får datorn.

För varje kvantbit blir datorn bättre men också svårare att bygga. Alla kvantbitarna måste kopplas samman på rätt sätt för att kvantdatorn ska fungera. Den största fungerande kvantdatorn som finns i dag består av 20 kvantbitar.

Möjligt världsrekord

Nu kommer två studier i Nature där forskare har lyckats koppla ihop 51 respektive 53 kvantbitar i kvantsimulatorer, som är enklare former av kvantdatorer. Att koppla ihop så många kvantbitar har länge ansetts vara en stor utmaning.

– Det känns som ett steg framåt i fältet. Vi rör oss mot att få bättre och bättre kontroll över kvantbitarna. Jag skulle tro att det är ett världsrekord i antal och att deras mål är samma som vårt, att till slut bygga en kvantdator, säger Göran Johansson, professor i tillämpad kvantfysik vid Chalmers tekniska högskola till SVT Vetenskap.

100 kvantbitar

Göran Johansson är en av forskarna som arbetar med att bygga en svensk kvantdator vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Målet med projektet är att kvantdatorn ska bestå av 100 kvantbitar.

– Ju fler kvantbitar man kan koppla ihop, desto större beräkningsförmåga får kvantdatorn. Det är inspirerande att se att de här forskarna jobbar med den här storleken, även om det är med andra metoder, säger Göran Johansson.

Alla metoder har sina fördelar och nackdelar. Göran Johansson tror att forskarnas metoder passar bättre för kvantsimulatorer medan metoderna som används i Göteborg kommer att passa bättre för en kvantdator.

Göran Johansson ser flera nyttor med en kvantdator. Foto: Kerstin Jönsson/Chalmers tekniska högskola

Undvika bilköer

Om de lyckas bygga en kvantdator med 100 kvantbitar kan den hjälpa oss att lösa många olika typer av problem som vanliga datorer inte klarar av.

– Man skulle kunna koppla upp självkörande bilar mot en kvantdator som utifrån alla möjliga vägar till målet beräknar vilken som är den bästa vägen för varje bil att ta, för att bilköer ska undvikas, säger Göran Johansson.

Utveckla bättre läkemedel

Förhoppningen är att kvantdatorn i Göteborg också ska bidra i arbetet med att utveckla bättre läkemedel.

– När man utvecklar läkemedel gör man beräkningar i datorer för att se hur molekylerna ska utformas på bästa sätt för att läkemedlet ska bli så effektivt som möjligt. En kvantdator kan se fler möjligheter och beräkna vilken som är den bästa, säger Göran Johansson.

En bit kvar på vägen

Det återstår många utvecklingsproblem att lösa innan en användbar kvantdator kan ge praktisk nytta, men Göran Johansson är optimistisk.

– Vi har många klara idéer för hur utmaningarna ska lösas och hur man ska driva utvecklingen. Det är väldigt spännande att vi får möjligheten att bygga Sveriges första kvantdator, säger han.