Ny forskning: ”Bög-genen” finns inte

Vissa mönster i arvsmassan är extra vanliga bland människor som har samkönat sex. Det visar världens hittills största studie av kopplingen mellan gener och sexuellt beteende. Men inget gentest kan förutsäga vem som kommer att ligga med någon av samma kön.

Det har gått mer än ett kvartssekel sedan en bit av människans X-kromosom kallad Xq28 skapade rubriker om att forskare äntligen hittat “bög-genen”. Men det beskedet var falskt.

–I själva verket är sambanden mellan gener och beteenden ytterst invecklade, och det verkar gälla även för sexualiteten, säger Niklas Långström, psykiater och forskare vid Karolinska institutet.

Halv miljon människor

Han ingår i en internationell forskargrupp som har letat efter arvsmassa kopplad till samkönat sex i genetiska databaser som innefattar närmare en halv miljon människor – ungefär 100 gånger fler än tidigare studier av samma sak.

Forskarna använde genetisk information från UK Biobank i Storbritannien och från gentest-företaget 23andMe i USA. Deltagarna i studien har bland annat angett om de haft sex med någon med samma kön.

Liten effekt

Resultaten visar att fem genvarianter har en statistiskt säkerställd koppling till samkönat sex. Två av dem finns hos både män och kvinnor. Två finns enbart hos män, och en finns enbart hos kvinnor.

De här genvarianterna har mycket liten effekt. Tillsammans ligger de bakom mindre än en procent av skillnaderna i människors beteende i frågan om samkönat sex, enligt en rapport i tidskriften Science.

Sannolikt finns det många fler gener med en koppling till skillnaderna – som var för sig har en extremt liten effekt.

–Det betyder att ett gentest för samkönat sex är en omöjlighet. Det är jättetydligt. Så den idén kan man begrava, säger Niklas Långström.

Kan tolkas fel

Han är väl medveten om att de nya rönen kan väcka starka känslor och tolkas fel. Samkönat sex har tidigare klassats som en sjukdom som borde botas och är fortfarande kriminaliserat i mer än 70 länder. Det är bakgrunden till att forskarna fattade det ytterst ovanliga beslutet att komplettera sin rapport med en faktaruta om vad resultaten inte betyder.

De slår fast att: “Våra resultat ger inget utrymme för diskriminering baserad på sexuell identitet eller attraktion, ej heller leder våra resultat till några slutgiltiga besked om i vilken grad arv eller miljö påverkar sexuella preferenser.”

De nya resultaten publiceras i veckans nummer av den vetenskapliga tidskriften Science.