Jätteplaneten Saturnus med några av sina månar fotograferad från rymdteleskopet Hubble. Till höger ett foto på den största månen, Titan, där de ”sjöar” av metan som finns på månen färglagts. Foto: Nasa/ TT arkiv

Saturnus har flest månar i solsystemet

Saturnus har passerat gasjätten Jupiter som den planet i solsystemet som har flest månar. Åtminstone när det gäller det antal som astronomerna hittills lyckats upptäcka.

Saturnus är nu den planet i vårt solsystem som har allra flest månar, rapporterar en rad internationella medier utifrån nya upptäckter av amerikanska astronomer.

Det är 20 tidigare okända naturliga satelliter till planeten som har upptäckts. Saturnus har därmed 82 kända månar – och går om den lite större gasjätten Jupiter, som har 79.

Rör sig ”baklänges”

Varje satellit mäter ungefär fem kilometer i diameter. 17 av dem rör sig ”baklänges” runt Saturnus, i motsatt riktning mot merparten av månarna. Forskarna misstänker att de tidigare varit del av åtminstone tre större himlakroppar, till exempel asteroider som kan ha dragits in i planetens omloppsbana i solsystemets ungdom.

– Studier av dessa månars omloppsbana kan avslöja deras ursprung, samt information om omständigheterna runt Saturnus vid tiden av dess bildande, säger Scott Sheppard, en av forskarna vid Carnegie Institute of Science, till CNN.