Den skruvformade mikroroboten bärande på stamceller. Starta videon för att se hur de simmar runt i musens hjärna. Foto: Jeon et al/Science Robotics/TT

Se roboten som simmar runt i en hjärna

Utvecklingen av så kallade mikrorobotar går snabbt och nya modeller kommer med jämna mellanrum. Men nu har forskare för första gången fått robotarna att leverera stamceller i en levande mus.

Att använda celler för att behandla en sjukdom kallas för cellterapi. Många hoppas på att denna behandlingsform ska råda bot på idag obotbara sjukdomar.

Men då behöver man kunna leverera celler till ett specifikt organ i kroppen. Och nu har forskare från bland annat Sydkorea skapat robotar små som hårstrån som lyckats med just detta.

Navigerar i trånga blodkärl

– Man levererar stamceller med mikrorobotarna vilket är helt nytt. Man visar också på ett bra sätt hur man kan navigera i trånga utrymmen som blodkärl, säger Niclas Roxhed, som är docent i mikro- och nanosystem för medicintekniska tillämpningar vid Kungliga Tekniska högskolan.

Robotarna är utskrivna med 3D-laserskrivare och formade som sfärer och korkskruvar och kan bära många stamceller åt gången.

I levande mus

Forskarna styrde dem med magnetism i både ett blodkärl som var separerat från en mushjärna samt i en skiva av en mushjärna. Dessutom testade de roboten i en levande mus, in vivo.

– Att det funkar in-vivo tycker jag är starkt, säger Niclas Roxhed.

Klart framsteg

Forskarna bakom mikrorobotarna säger att de nu måste förbättras ytterligare innan de kan användas i behandling på riktigt.

– Men helt klart är det ett framsteg att visa att de kan navigera med en last, här dessutom med stamceller, säger Niclas Roxhed.

Studien publicerades i Science Robotics.