Se de unika bilderna på Ryugu. Foto: Jaumann et al. Science

Se de unika närbilderna på asteroiden

För ett år sedan anlände den japanska satelliten Hayabusa 2 till asteroiden Ryugu. Nu visar närbilder av asteroiden att den är uppbyggd av samma ursprungliga material som solsystemet bildades ur för nästan 4,6 miljarder år sen. Se de unika närbilderna på Ryugu i klippet ovan.

I oktober 2018 släppte satelliten Hayabusa 2 ner en liten robot, Mascot, på asteroiden Ryugus yta.  Uppdraget var att under 19 timmar kartlägga och fotografera den mörka och utomjordiska världen.  Under den tiden hann tre dagar och två nätter passera på Ryugu.

– Jag tycker det är jättehäftigt att vi kan få så här fina närbilder på asteroiden, speciellt fina är nattbilderna. Man kan se hur robotens lampa lyser upp den mörka omgivningen, säger Sanna Alwmark som är planetärgeolog vid Lunds universitet.

Solsystemets mörkaste objekt

Ryugu befinner sig i omloppsbana kring solen i det inre solsystemet. Den har en diameter på bara 900 meter och innehåller stora mängder kol, som gör den till en av solsystemets allra mörkaste himlakroppar.

I en studie som publiceras i veckans Science har japanska och tyska forskare analyserat bilderna och funnit att asteroidens stenbumlingar innehåller millimeterstora droppformade kulor.

– Det tyder på att bergarten inte har varit utsatt för en kraftig omvandling i rymden, vilket i sin tur innebär att det är en väldigt primitiv typ av sten, säger Sanna Alwmark.

Från solnebulosan

Asteroidens beståndsdelar består av samma typ av stenar som fanns i den solnebulosa som vårt planetsystem bildades ur för nästan 4,6 miljarder år sen. Det är betydligt äldre än jordens bergarter som har utsatts för otaliga krockar och ombildningar.

Forskarna vill nu undersöka den här bergarten noga för att bättre förstå hur det gick till när planetsystemet bildades. Därför landade satelliten Hayabusa 2 på asteroiden i februari i år och samlade in stenprover som ska transporteras hem till jorden.

Studien publicerades i veckans Science.