Foto: Scanpix

Sjuk kollega kan sprida smitta – på några timmar

Det räcker med att en enda kollega kommer sjuk till jobbet, så kommer virus spridas till mer än hälften av de gemensamma beröringsytorna redan vid lunchtid.

Vi har alla känt det där obehaget när en kollega dyker upp på jobbet med rosslig hosta och snorig näsa.

Forskare vid Arizonauniversitet i USA har nu visat att det räcker med att endast en person kommer sjuk till jobbet, för att mer än hälften av de gemensamma beröringsytorna på kontoret ska smittas av virus och bakterier, redan efter ett par timmar.

Några av de mest kontaminerade ytorna är telefoner, tangentbord, dörrhandtag, kopieringsmaskiner och handtaget på kylen där du förvarar din lunch.

–Vi förvånades över hur effektivt virus spreds, säger Kelly Reynolds, biträdande professor i offentlig hälsa, vid Arizonauniversitetet.

Enligt forskarna är det alltså inte nysningar och hostningar som är de stora bovarna. Snarare sprids sjukdomar extremt fort genom att vi tar i och berör en mängd olika saker, ofta utan att tänka på det.

Forskarna konstaterade också att smittspridningen på det undersökta kontoret minskade drastiskt när de anställda tvättade händerna före lunch, och när de använde handsprit och bakteriedödande våtservetter.

Fakta: Studien

I studien deltog runt 80 personer. Den genomfördes på en arbetsplats på Arizonauniversitetet, där människor satt vid sina datorer, hade ett gemensamt pentry och några gemensamma toaletter.

De anställda fick i uppdrag att genomföra sin arbetsdag precis som vanligt. En del fick vid dagens början en droppe vätska på sina händer. För de flesta handlade det om vanligt vatten, men en person fick utan att veta om det en droppe som innehöll artificiella virus, som beter sig på samma sätt som influensa- och förkylnings- och magsjukevirus.

Forskarna tog sedan prover på en mängd platser på kontoret och kunde  konstatera att mer än hälften av de gemensamma ytorna hade  kontaminerats redan vid lunchtid. Vid arbetsdagens slut hade förkylnings- och influensaviruset – som båda har kort livslängd – försvunnit från de undersökta ytorna, medan magsjukeviruset hade fortsatt att sprida sig.

Forskarna bedömde att sannolikeheten att smittas av någon av de tre virusformerna under arbetsdagen var mellan 40 och 90 procent.