Ett litiumbatteri som tillverkats av förnybara råvaror och som kan återvinnas på ett energisnålt sätt och utan farliga kemikalier – det är målet för batteriforskarna Daniel Brandell och Stéven Renault på Ångströmlaboratoriet på Uppsala universitet som är norra Europas största batteriforskningscentrum.
Forskarnas unika lösning är att använda kemikalier tillverkade av tallkåda och alfalfagroddar. Tillsammans med litium har de tillverkat ett förnybart batteri.
– Det är bland de mest spännande forskningsprojekt jag har varit inblandad i, och jag har ändå forskat på litiumbatterier i säkert 15 år, säger Daniel Brandell.
Kasseras i dag
Litium-jonbatterier finns i dag i mobiltelefoner och andra laddbara prylar. De är små och effektiva, men inte så miljövänliga. De innehåller kobolt som är giftigt och de går inte att återvinna.
– Vi använder miljontals batterier som bara kasseras, säger Daniel Brandell.
Återvinning i dag av litiumbatterier görs huvudsakligen för att få ut kobolt och dyra metaller. Det kräver förbränning i hög temperatur och giftiga kemikalier.
– Batteriindustrin har varit mer fokuserad på att göra batterier som lagrar mer energi och inte så mycket på att återanvända komponenterna i batteriet, säger Stéven Renault.
När forskarnas gröna batteri är slut kan man på ett energisnålt sätt och utan farliga kemikalier, ta tillvara allt litium igen och göra ett nytt batteri med 99 procent av effektiviteten bevarad. Det är Uppsalaforskarna ensamma om.
– Det som är speciellt är att den totala energi- och resurskonsumtionen blir så mycket mindre, säger Daniel Brandell.
Kan fungera i mobiltelefoner
Litium är en ändlig resurs och i takt med att allt fler apparater och bilar kräver batterier har priset ökat kraftigt. Därför blir återvinning allt mer intressant.
– Det finns ännu mycket litium, men i framtiden kan det bli värt att återvinna. Dessutom är hela processen ganska billig så det är ekonomiskt förnuftigt i alla fall, säger Stéven Renault.
Än så länge finns bara en prototyp gjord av en kaffeförpackning. I en liten försöksuppställning kan den få en cykellampa att lysa.
– Det skulle absolut kunna ersätta batterier i moderna apparater med rätt sorts utvecklingsarbete, säger Daniel Brandell.
Testbatterierna klarar minst 200 uppladdningar men utmaningen är att få dem att klara betydligt mer.
– De måste kunna laddas upp tusentals gånger, vilket är standard för kommersiella batterier idag, säger Stéven Renault.
Kan vara klart för tillverkning inom några år
Nu publiceras resultaten inom kort i den vetenskapliga tidskriften Chemsuschem. Återvinningslösningen är inte patenterad, men forskarnas förhoppning är att knyta kontakt med en tillverkare som ser det som en konkurrensfördel att göra grönare batterier.
– Jag tror att det här är en idé som säljer sig självt. Här har man chansen att nå nästan hundraprocentig återvinningsgrad av litium samtidigt som de andra råvarorna är helt förnyelsebara, säger Daniel Brandell.