Foto: Bengt O Nordin / SVT.

De får årets Nobelpris i medicin

David Julius och Ardem Patapoutian tilldelas årets Nobelpris i fysiologi eller medicin. De får priset för sina upptäckter av receptorer för temperatur och beröring.

– De är bägge makalösa forskare som öppnat upp dörrar till sinnet känseln som är helt enastående, säger Nobelförsamlingens sekreterare Thomas Perlman.

Använde chili och mentol i forskningen

David Julius har använt växtämnet kapsaicin som finns i chili och som framkallar känslan av hetta. Med hjälp av chili kunde David Julius upptäcka receptorn TRPV1 som aktiveras av smärtsam värme.

David Julius och Ardem Patapoutian använde oberoende av varandra även det kemiska ämnet mentol för att identifiera en närbesläktad receptor som istället aktiveras av kyla.

Men frågan om hur mekanisk stimuli som gör att vi känner av beröring och tryck var fortfarande obesvarad. Ardem Patapoutian ville upptäcka receptorerna som gör att våra celler reagerar på tryck. Han upptäckte proteinet Piezo1 och Piezo2, jonkanaler som aktiveras av tryck mot cellmembranet.

Upptäckte proteinet bakom beröring

Piezo2 behövs för kroppens förmåga att känna av beröring på huden. Piezo2 har också en avgörande roll för att registrera musklers anspänning, vilket gör att nervsystemet känner av kroppens alla olika delar och position i rummet, något som kallas för proprioception.

Vad kan upptäckterna få för betydelse framöver?

– Upptäckten är en väldigt grundläggande pusselbit som vi har saknat, som vi nu har hittat, säger Anna Wedell, professor i medicinsk genetik och ledamot i Nobelkommittén för medicinpriset och fortsätter:

– Nu kan vi förstå hur man kan översätta de fysikaliska fenomenen som temperatur, till elektriska signaler som går upp i hjärnan. Det saknades just den här förståelsen för hur man gör den här överföringen. De kunskaperna försöker man utnyttja för att hitta nya sätt att angripa smärta på.

Om pristagarna

David Julius föddes 1955 i New York, USA. Han doktorerade 1984 vid University of California, Berkeley. Därefter genomförde han postdoktoral utbildning vid Columbia University i New York. Sedan 1989 har David Julius bedrivit forskning vid University of California, San Francisco där han nu är professor.

Ardem Patapoutian föddes 1967 i Beirut, Libanon, och flyttade som ung till Los Angeles, USA. 1996 doktorerade han vid California Institute of Technology, Pasadena, Kalifornien och genomförde därefter postdoktoral utbildning vid University of California i San Francisco. Sedan 2000 bedriver han sin forskning vid Scripps Research, La Jolla, Kalifornien där han nu är professor. Han är Howard Hughes Medical Institute Investigator sedan 2014.