Så kan urin bygga muskler

Hur kommer det sig att musklerna hos djur som sover hela vintern inte helt förtvinar under den långa perioden utan mat och föda?

Jo hemligheten tycks finnas i bakterierna i djurens tarmar – åtminstone hos jordekorrar. Spela videon för att se jordekorren i ide.

Trots att dessa små djur sover nästan halva året är de fit for fight när de vaknar igen. Hur är det möjligt när de varken ätit, druckit eller använt sin kropp under sex månader? Vi människor förlorar ju muskelmassa i snabb takt om vi blir liggande i en sjuksäng till exempel.

Förklaringen tycks vara tarmbakterier. I en studie på jordekorrar har forskare följt vad som händer i de sovande djurens kroppar under deras tid i ide.

De upptäckte då att bakterier i djurens tarmar kan omvandla kväve från gamla proteiner som brutits ned av kroppen till nya – som bygger upp musklerna på nytt. Det här verkar vara förklaringen till att djurens muskler inte förtvinar. Lyssna på klippet för att få veta hur det här skulle kunna hjälpa oss människor i framtiden.