Vår renlighet kan orsaka stroke

Allt mer forskning visar idag att vårt sätt att leva i den utvecklade delen av världen kan vara orsaken till många av våra allvarliga sjukdomar. Nu visar svenska forskare att även stroke kan kopplas till brister i immunförsvaret.

Allergier, ms, reumatism, diabetes typ 1 och många andra sjukdomar finns framförallt i den rika delen av världen. Det här är sjukdomar som man idag kopplar till immunförsvaret – eller rättare sagt till problem med immunförsvaret. Vårt immunförsvar överreagerar eller ”tänder snett” och slår tillbaka på fel sätt vilket leder till sjukdomar. Och att vårt immunförsvar inte uppför sig som det ska beror troligen på att vi lever så renligt, att vi städar bort bakterier och parasiter från vår omgivning och vår mat.

Nu menar kan alltså svenska forskare vid Karolinska Institutet för första gången visa att även stroke – slaganfall – hänger ihop med brister i immunförsvaret.

Brist på viktiga antikroppar

Forskarna har specialstuderat 227 patienter som fått stroke, alltså en blodpropp i hjärnan, under en 13-årsperiod. När dessa patienter jämfördes med andra jämförbara individer som inte fått stroke upptäcktes en tydlig skillnad. De patienter som hade låga nivåer av PC-antikroppar löpte en ökad risk att få stroke. (Forskarna har rensat bort andra riskfaktorer som diabetes, rökning, kolesterol mm.)

– Hos kvinnor innebar detta en tredubblad risk för stroke, berättar professor Johan Frostegård som lett studien. Det är första gången man kunnat visa en koppling mellan brister i immunförsvaret och stroke.

Forskningsresultaten publiceras nu i tidskriften STROKE.

Det är i den utvecklade delen av världen som vi har problem med vårt immunförsvar. Forskarna tror att det beror på att vi lever så renligt att vi inte tränar upp immunförsvaret på rätt sätt. Rent evolutionärt befinner sig våra kroppar fortfarande på samma nivå som under stenåldern. På den tiden utsattes vi ständigt för bakterier och parasiter, inte minst genom maten. Det här innebar att immunförsvaret fick jobba hårt för immunförsvaret behöver träning för att kunna fungera rätt.

Naturfolk bättre immunförsvar

Idag har vi i vårt moderna samhälle rensat bort mycket av detta som tränar upp immunförsvaret vilket gör att vi skapat nya problem. Vi slipper vissa sjukdomar, men drabbas av andra istället.

– I en annan tidigare studie jämförde vi en stor grupp svenskar med en motsvarande grupp människor från naturfolk på Nya Guinea. Då fann vi att befolkningen på Nya Guinea, till skillnad från svenskarna, inte hade några som helst problem med sina nivåer av PC-antikropparna, berättar Johan Frostegård. På Nya Guinea finns inga kända fall av stroke.

Bodil Appelquist