Myskoxen är en av arterna som har drabbats av nya sjukdomar på grund av temperaturförändringar. Foto: TT

Vilda djur i norr mer sårbara för klimatförändringar

Medan djur i varmare klimat har lättare att parera temperaturförändringarna kan några graders skillnad betyda liv eller död för arter lägre norrut, visar en ny stor studie.

Vilda djur här i norr kommer drabbas värst av temperaturförändringarna till följd av utsläppen av växthusgaser och de globala klimatförändringar som de orsakar, enligt en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Science.

– Jag är inte förvånad. Här har vi sårbara ekosystem. Vi har inte så mycket arter och inte lika mycket biodiversitet och många av arterna lever redan på gränsen till vad de klarar, säger Ann Albihn, veterinär och forskare på Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA.

Uppvärmningen går snabbare här

Forskarna har samlat data från tusentals djurpopulationer och hur de reagerar på smittoämnen när temperaturen stiger.

Att djur på norra halvklotet påverkas så mycket av klimatförändringarna beror delvis på att uppvärmningen går snabbare här.

När temperaturen stiger innebär det en stress som gör att många djurarter blir mer mottagliga för nya sjukdomar eller sådana som redan finns i deras närhet. Det kan vara bakterier eller virus som djuren bär med sig och som de i vanliga fall inte påverkas av.

Myskoxen kan påverkas

Ett exempel är myskoxar i Dovrefjell i Norge där man såg stora populationer dö under en speciellt varm höst 2006, och som dokumenterats i en annan studie. Myskoxar är anpassade för extrem kyla och kan få svårt att hantera varmare temperaturer.

– Det hade varit en väldigt varm höst och myskoxarna var full-fettade och hade redan full vinterpäls. Det året dog stora delar av populationer av en pasteurella-bakterie. Det är en bakterie som de bär med sig och som i vanliga fall inte orsakar några problem, säger Ann Albihn.

Nya sjukdomar

Uppvärmningen möjliggör också för nya arter att breda ut sig längre norrut, vilket för med sig nya sjukdomar.

– Vi vet att fästingarna flyttar norrut, populationerna kan bli tätare och vi har haft besök av nya arter som kan ta med nya smittor, säger Ann Albihn.

Statens Veterinärmedicinska Anstalt är bland annat oroade för att renar ska utsättas för den fästingburna smittan Babesios.

– Studier av renar i parker har visat att de kan bli ordentligt sjuka, säger Ann Albihn.

Flera nya myggarter har också upptäckts i landet. Usutuvirus som överförs med stickmyggor och dödade stora populationer koltrastar i Österrike för några år sedan har redan diagnostiserats på fåglar i Sverige.