Alla möss i experimentet fick tillbaka sin hårväxt efter tillsättning av proteinet GAS6. Foto: Janerik Henriksson, TT

Ett visst protein får håret att växa tillbaka

Kronisk stress kan hindra hårtillväxten. En ny studie på möss visar att tillsättning av ett visst protein hjälper håret att växa tillbaka.

Hårsäckens liv delas upp i tre faser – anagen, katagen och telogen. Den telogena fasen är den vilande fasen. Vid svår stress stannar hårsäcken i den vilande fasen vilket gör att inget nytt hår produceras. Det visar en ny studie i tidskriften Nature.

Koppling mellan stress och hårtillväxt

Maria Kasper forskar inom cell- och molekylärbiologi vid Karolinska institutet och har läst studien.

– Forskarna kan bland annat visa kopplingen mellan stress och avstannad hårtillväxt hos möss. Utan binjuren, som producerar stresshormon, fick mössen tillbaka sin hårväxt, säger Maria Kasper.

Viktigt protein återställde hårväxt

Inuti hårsäckarna finns stamceller som aktiveras varje gång en ny hårcykel startar. Stresshormon tycks nå hårsäcken, vilket gör att stamcellerna blir vilande och inget nytt hår produceras.

Forskarna bakom studien ville veta hur stresshormonet nådde hårsäckarna och vad de kunde göra åt det. De började titta på ett visst protein kallat GAS6. GAS6 stimulerar hårtillväxten genom att aktivera stamcellerna i de vilande hårsäckarna.

– Forskarna tillsatte proteinet i både stressade och icke stressade möss. De tillsatte även proteinet hos möss som gavs extra stresshormon och hos alla möss återställdes hårväxten, förklarar Maria Kasper.

Håravfall fortfarande ett mysterium

Upptäckten lägger grund för vidare studier om håravfall hos människor, där man kan undersöka om stresshormonet hos möss är likvärdigt med människors kortisol.

– Många män och kvinnor upplever håravfall och varför det händer är fortfarande oklart. Vad man vet är att det troligen har att göra med hormoner, förklarar Maria Kasper.