Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Vi vill ha ordning och reda i undersökningsdjungeln

Uppdaterad
Publicerad

Att det är valår börjar märkas, inte minst på intresset för opinionsundersökningar. De kommer i många versioner och tillförlitligheten är varierande. Därför har SVT Nyheter beslutat om en policy som fastställer kvalitetsnivån på de opinionsundersökningar vi publicerar.

Företag, intresseorganisationer och de politiska partierna använder ofta undersökningar för att understödja ett resonemang. Ofta skräddarsys frågeställningen som, simsalabim, bekräftar den egna tesen. Den typen av undersökningar finns det all anledning för medier att vara källkritiska till.

En annan faktakoll som måste göras av redaktioner är att det statistiska urvalet har gjorts professionellt. De svarande ska ha valts ut slumpvis och så kallade självrekryterade webbpaneler uppfyller exempelvis inte det kravet.

Nyhetsbloggen

Transparens med metoder

För att du ska kunna ta ställning till kvaliteten på undersökningen som publiceras av SVT Nyheter redovisar vi alltid metod, urval, antal tillfrågade, frågeställningar, svarsalternativ och mätperiod.

I vår egen SVT/Novus-undersökning redovisar vi dessutom alltid svarsfrekvensen. SVT Nyheter lovar alltså att både vara noggranna med kollen av de undersökningar vi redovisar och att vara transparenta med metod.

Dessutom publiceras här nedan SVT Nyheters policy för opinionsundersökningar. Vi vill ha bästa möjliga metoder samtidigt som det finns ett intresse av att följa hur opinionsläget skiftar fram till valdagen den 11 september.

SVT Nyheters policy för opinionsundersökningar

1. Urvalet ska vara slumpmässigt

För att en opinionsundersökning ska kunna representera en särskild grupp, till exempel svenska folket, ska urvalet vara slumpmässigt. Det gäller såväl undersökningar per post som telefonundersökningar och webb-undersökningar. Helt självrekryterade webb-paneler uppfyller inte kraven på slumpmässighet och SVT ska därför inte publicera sådana.

2. Partisympatiundersökningar

SVT Nyheter har ett avtal med Novus om återkommande väljarundersökningar. Vi publicerar undersökningar en gång i månaden. Vi är därför mycket återhållsamma när det gäller publiceringar av andras väljarundersökningar. Endast i undantagsfall kan vi publicera andras undersökningar om nyhetsvärdet är stort och mätningen uppfyller de krav som ställs i denna policy.

3. Frågorna ska vara korrekt ställda

Undersökningar som publiceras av SVT ska bygga på frågor som inte är ledande eller som på annat sätt kan vara vägledande för resultatet. Svarsalternativen ska på samma sätt vara neutralt formulerade för att inte snedvrida resultatet.

4. Urvalets storlek

Minst 1.000 tillfrågade är ett bra riktmärke. Färre svar kan dock godkännas om urvalet gjorts på ett bra och säkert sätt. Kontrollera detta med leverantören av mätningen.

5. Kvalitetssäker presentation

Transparensen är viktig för trovärdigheten. När SVT publicerar opinionsundersökningar ska metod, urval, antal tillfrågade, frågeställningar, svarsalternativ och mätperiod alltid redovisas.

6. Bortfall

Ett stort bortfall kan vara ett problem då det riskerar att snedvrida resultatet. Bortfallet i opinionsundersökningar har ökat markant de senaste åren. Många institut redovisar inte hur stort bortfallet är med hänvisning till att deras metoder ändå säkrar ett tillräckligt träffsäkert resultat.

Trots bristen på information kring bortfall kan mätningar ändå ibland publiceras om de i övrigt är välgjorda. Publicerande redaktör som vill återge undersökning där vi inte har uppgift om bortfall behöver själv ta reda på om undersökningen i övrigt är välgjord och lever upp till våra krav.

7. Kraftiga avvikelser

En opinionsmätning som kraftigt avviker från det förväntade kan naturligtvis vara journalistiskt intressant. Här bör dock extra försiktighet iakttas. Jämför med tidigare mätningar alternativt kontrollera mätningens tillförlitlighet med undersökningsföretaget.

8. Beställare

Extra varsamhet ska gälla undersökningar som beställts av en intresseorganisation, ett företag eller ett politiskt parti. Syftet med sådana undersökningar är ofta att påverka opinionen i en viss riktning. Här ska stor försiktighet tillämpas före publicering! Grundregeln ska vara att ej publicera sådana mätningar.

9. Felmarginalen

Nyhetsvinkla på statistiskt säkerställda förändringar. Ibland kan det dock vara relevant att publicera uppgifter som ligger inom felmarginalen, exempelvis om de bekräftar en trend över en längre period eller en utveckling som ligger i linje med andra mätningar. I sådana fall ska det dock påpekas att uppgiften ligger inom felmarginalen.

10. Ansvarig utgivare

Vid tveksamheter kring en opinionsundersökning ska ansvarig utgivare fatta beslut om publicering.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyhetsbloggen

Mer i ämnet