Åsa Edlund Jönsson, sportchef SVT, och några profiler tycker till. Foto: SVT Grafik

Skidskytte – en fullträff för tv-tittarna

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

Vi är på väg in i högsommar men i den här halvårsrapporten har jag vinterfokus och kommer med en nyhet om maktskifte. Så häng med.

Åsa Edlund Jönsson

Sportchef

Vinterstudion är sedan 2007 en av Sveriges mest älskade sportsändningar. Men till säsongen 2021–22 skruvade vi om siktet och huvudfokus blev världscupen i skidskytte, nya rättigheten Ski Classics och några av alpinvärldens främsta tävlingar från Schweiz och Österrike.

Samtidigt fick världscuperna i längd och alpint en ny hemvist hos Viaplaykanalen TV6.

Inför säsongen skrev jag att skidskyttet, de senaste åren, klivit fram som den populäraste vintersporten i Sverige jämte längdskidor. När vi nu summerar vintern ser vi att skidskyttet ryckt i toppen och är den klart största vintersporten när tv-publiken själv får välja.

Skidskytte i SVT samlar mest publik (högst rating) av alla vintersporter och har en räckvidd på nästan 4,3 miljoner svenskar i linjär-tv.

Jämför vi världscuptävlingar på helger i broadcast i de största vintersporterna ser det ut så här:

· Skidskytte i SVT: 878 000 tittare i snitt/sändning.

· Längdskidor i TV6: 466 000 tittare i snitt/sändning.

· Alpint i SVT (tävlingar från Schweiz och Österrike): 351 000 tittare i snitt/sändning (helg+vardag)

· Alpint i TV6 (alla övriga världscuptävlingar): 109 000 tittare i snitt/sändning

· Ski Classics i SVT (långloppscupen). 320 000 tittare i snitt/sändning

Skidskyttet är alltså nästan dubbelt så stort tv-tittarmässigt jämfört längdskidorna den här säsongen. Ifjol var dessa sporter i stort sett helt jämna om vi jämför alla sända världscuptävlingar, som då visades i SVT. Ifjol hade längden 984 000 tittare i snitt/sändning och skidskyttet 943 000.

Förutom skidskyttet är långloppscupen Ski Classics en riktig tv-vinnare. Varje tävling hade i snitt 320 000 tittare i SVT jämfört året innan då 61 000 tittare såg en tävling i Kanal 9.

Vinterstudion står sig också fortsatt stark. Varje program har i snitt runt 500 000 tittare i SVT1, att jämföra med Viaplay vinter som snittar på 137 000 i TV6.

Vi ser också ett ökat intresse för sport i SVT Play. Under vintermånaderna ökade andelen unika starter i Play, trots färre sända vintertimmar jämfört med ifjol.

Nu har vi gått in i en maffig sportsommar med bland annat sim-VM, SM-veckan, fotbolls-EM, VM i friidrott, EM-veckan, VM i ridsport och tre hockey-VM. Samtidigt planerar vi för nästa vinter som får en speciell start där Vinterstudion och skidskytte kommer att gå omlott med VM i fotboll för herrar.

Stort tack för att ni tittar på våra sändningar och kommer med glada tillrop och feedback! Vi uppskattar det och fortsätter att göra Sveriges mest blågula, jämställda och breda sportbevakning i Sveriges största tv-kanal SVT1, i Sveriges största streamingtjänst SVT Play och i Sveriges tredje största sportnyhetsapp. Förresten, ni har väl laddat ner SVT Sports app? Om inte, gör det så får ni koll på allt det viktigaste i sportvärlden.

Ha en härlig sommar!

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.